Analyse
TF1: creativiteit is zoek 5 jaar geleden - maandag 16 juli 2012

Met zijn defensieve strategie zal TF1 zijn problemen niet oplossen. Het aandeel zit opnieuw op zijn bodemkoers van begin 2009.

Maar het is nog altijd te duur. 
Verkopen.

 

Volgens een gerucht zou TF1 voor 50 à 60 miljoen euro nieuwe besparingen per jaar overwegen om het afkalven van zijn rentabiliteit een halt toe te roepen. Dat plan zou de winst met 0,17 EUR per aandeel (vóór herstruc-tureringskosten) opkrikken. We geloven er niet in. Want een soortgelijk plan uit 2008 zorgde ook niet voor een winstherstel. En zo’n defensieve strategie dreigt nadelig te zijn voor de kwaliteit van de programma’s, voor de kijkcijfers en voor de publiciteitsinkomsten en kan het verzwakken van de leiderspositie van TF1 inzake commerciële televisie versnellen. Bovendien zal de Franse TDT (terrestrial digital tv) op het einde van het jaar zes nieuwe gratis zenders verwelkomen (waarvan een voor TF1). De andere activiteiten (Eurosport …) krabbelen overeind (bedrijfsmarge van 11,4 % in eerste kwartaal, tegen 7  % een jaar eerder). Maar dat zal niet volstaan om de aftakeling van de core business te counteren. Ook al blijft de financiële situatie van de groep gezond, toch vrezen we dat het dividend op middellange termijn zal dalen (in 2011 werd al 64 % van de winst uitgekeerd). Wij handhaven onze ramingen van de winst per aandeel voor 2012 op 0,78 EUR en voor 2013 op 0,80 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse : 6,27 EUR

 

 

TF1 is de grootste privé-televisiezender van Frankrijk; de groep is actief via generalistische en thematische kanalen; ze haalt het grootste deel van zijn inkomsten uit publiciteit.


Deel dit artikel