Analyse
Spirit Aerosystems: mooie groei in het vooruitzicht 6 jaar geleden - maandag 9 juli 2012

De luchtvaartsector zou de komende twintig jaar wereldwijd op een mooie groei afstevenen. Spirit is goed geplaatst om daarvan te profiteren.

De koers is de laatste maanden flink gestegen, maar houdt volgens ons nog geen rekening met de solide winstvooruitzichten.
Goedkoop aandeel.
KOPEN.

 

Volgens Boeing zal het aantal vliegtuigen de komende twintig jaar wereld-wijd verdubbelen dankzij de groei van het luchtvaartverkeer in de opkomende landen. De sector zal ook garen spinnen bij de vervanging van oude kerosinegulzige toestellen. De fabrikant van vliegtuigonderdelen Spirit heeft alle troeven in handen om meer dan een graantje mee te pikken van deze mooie vooruitzichten. De groep denkt tussen dit en 2014 haar omzet met gemiddeld 9 % per jaar te zien groeien dankzij het feit dat het pro-ductieritme van toestellen zoals de B737 en de B787 Dreamliner van Boeing, met 80 % van de omzet veruit haar belangrijkste klant, sneller opge-voerd word dan verwacht. Het order-boek geraakt vlot gevuld (+13 % in 2011, +4 % in het eerste kwartaal 2012), niet alleen met dank aan Boeing, maar ook aan het groeiende vertrouwen van andere constructeurs (Airbus, Gulfstream, Bombardier, Mitsubishi). Enig minpuntje: hoewel er naar verwachting meer liquiditeiten zullen gegenereerd worden, wordt er geen dividend uitgekeerd. De groep moet immers veel investeren om aan de toenemende vraag te kunnen vol-doen. We laten onze ramingen van de winst per aandeel voor 2012 en 2013 ongewijzigd op 2,00 en 2,35 USD.

 

Koers op het moment van de analyse : 23,31 USD

 

Spirit Aerosystems, een ex-dochter van vliegtuigreus Boeing die in 2006 naar de beurs gebracht werd, ontwerpt en fabriceert onderdelen voor vliegtuigrompen (50 % van de omzet), vleugels (25 %) en motormantels (25 %) voor vooral passagierstoestellen. De groep blijft een hechte band hebben met Boeing dat nog altijd goed is voor 85 % van de omzet. Via de overname van de divisie vliegtuigbouw van BAE Systems in 2006 kreeg Spirit Aerosystems echter ook toegang tot het Europese Airbus, dat nu iets meer dan 10 % van de omzet vertegenwoordigt. De groep rust ook regionale en zakenvliegtuigen uit, vooral van Bombardier en Gulfstream.

 

Deel dit artikel