Analyse
Peugeot: zware herstructureringen op til 6 jaar geleden - vrijdag 6 juli 2012

Peugeot zit in zwaar weer en moet zijn herstructureringsplan in een hogere versnelling zetten.

De huidige crisis brengt de financiële soliditeit volgens ons echter niet in gevaar. Het aandeel blijft goedkoop.
KOPEN.

 

De nieuwe 208 waarvan zo veel verwacht werd, kent een moeizame start en in juni verkocht de Franse groep op haar thuismarkt 10 % wagens minder dan vorig jaar, terwijl haar rivaal Renault er 10 % meer verkocht. Om het tij te keren moet Peugeot dringend zijn overcapaciteit in Frankrijk aanpakken en de productiviteit van zijn fabrieken verhogen, zodat ze opnieuw met de Aziatische constructeurs kunnen concurreren. Er werd enkele maanden geleden al een herstructureringsplan in de steigers gezet dat 1 miljard euro besparingen moet opleveren, maar dat zal gezien de sterke blootstelling van Peugeot aan de instortende Zuid-Europese markten waarschijnlijk moeten uitgebreid worden. Wellicht meer details bij de publicatie van de halfjaarresultaten. De situatie is ernstig, maar volgens ons niet hopeloos. De groep moet haar schuldenlast onder controle kunnen houden (o.m. door de verkoop van activa en een kapitaalverhoging) en vanaf 2013 zou de situatie op de automarkt iets verbeteren. Hoe dan ook, we hebben onze ramingen fors teruggeschroefd: voor 2012 van 1,00 EUR winst per aandeel naar 0,20 EUR verlies en voor 2013 van 2,20 EUR winst naar 1,50 EUR.  

Koers op het moment van de analyse: 7,152 EUR

 

Het Franse PSA Peugeot Citroën is de op een na grootste Europese autoconstructeur, met een aandeel van 5,1 % van de wereldmarkt; realiseert 39 % van zijn omzet buiten Europa. De groep omvat ook een toeleverancier voor de autosector (Faurecia), een transport- en logistieke firma (Gefco) en financieringsbedrijven.

 

Deel dit artikel