Analyse
Nog toekomst voor Europese autosector? 5 jaar geleden - woensdag 25 juli 2012

Vraag is of de opgaande trend op de beurs zal blijven duren.

Wij laten de autoaandelen momenteel links liggen, met uitzondering van Peugeot dat weliswaar erg riskant is, maar volgens ons door de beleggers te zwaar werd afgestraft.

 

Terwijl er in de eerste helft van 2012 in Europa opnieuw 7 % minder nieuwe voertuigen werden ingeschreven en de automarkt er voor het vijfde jaar op rij op een krimp afstevent, leverde de sector (autoconstructeurs en toeleveranciers) sinds januari een return (koerswinst + dividend) van 1bijna 18 % op, een stuk meer dan het gemiddelde van de Europese beurzen. De verklaring moet buiten Europa gezocht worden, in de zogenaamde groeilanden waar de meeste Europese autobouwers, vooral de Duitse, commercieel nog altijd uitstekend presteren.

 

Vraag is of die opgaande trend op de beurs zal blijven duren.

 

Want de uitdagingen waarvoor de sector staat, zijn niet min. Het is al lang geweten dat er in Europa te veel autofabrieken zijn en de schrootpremies die twee jaar geleden in het leven werden geroepen om de tanende verkoop te stimuleren betekenden enkel uitstel van de noodzakelijke sluitingen. Aangezien de vraag maar blijft afbrokkelen, moeten de Europese constructeurs dringend iets aan die overcapaciteit doen, zoals hun collega’s in de VS gedaan hebben waar niet minder dan 18 autofabrieken dichtgingen (in Europa slechts drie). En dat de tijd dringt bewijst de reactie van de beurs op het nieuws dat Peugeot een fabriek gaat sluiten en zijn personeel met bijna 10 % wil inkrimpen. Het aandeel kreeg rake klappen omdat de beleggers vrezen dat de groep zal zwichten voor de druk van de vakbonden en de regering en dat ze haar plan niet zal kunnen uitvoeren.

 

Hoe dan ook, de Europese autosector rationaliseren zal gezien de erg vijandige publieke opinie en de sociale implicaties van een fabriekssluiting geen sinecure zijn. Een zachte snoeibeurt in overleg met de overheid is in ieder geval te verkiezen boven een hardere, door de markten opgelegde herstructurering. Laten we hopen dat de operatie bij Peugeot de eerste stap is naar een duurzame sanering van de sector.

 

Deel dit artikel