Analyse
Desinvesteren: nieuwe trend? 5 jaar geleden - donderdag 12 juli 2012

Eén van de uitlopers van de huidige marktomstandigheden is dat steeds meer bedrijven van plan zijn (niet-kern) activiteiten te verkopen. Waarom?

Verkopen

Heel wat bedrijven blijven in de huidige omstandigheden niet bij de pakken zitten en plannen om zich te hertekenen. Eén van de belangrijkste aspecten is het afstoten en verkopen van activiteiten. Volgens een studie van Ernst & Young is maar liefst 31 % van de ondervraagde multinationale van plan om dit de komende 12 maanden te doen, een stijging van 55 % tegenover een jaar geleden. Deze tendens komt in alle industrieën voor en ook in de technologiesector: aangezien de concurrentie zeer hard is, dienen technologiebedrijven zich constant heruit te vinden. Ze focussen dan ook op de sterkst groeiende deelsegmenten van hun business en al de rest wordt bij tijd en stond verkocht.

 

Uiteenlopende redenen

De redenen om activiteiten af te stoten zijn uiteenlopend.
In de meeste gevallen heeft het te maken met een betere aanwending van het kapitaal of een hogere kapitaalefficiëntie. Dankzij de verkoop kan er meer geld vloeien naar de activiteiten die de sterkste groei laten zien. Zo verkocht farmareus Pfizer eerder dit jaar nog zijn divisie babyvoeding aan Nestlé zodat het extra eigen aandelen zou kunnen inkopen en extra investeren in geneesmiddelen op voorschrift. Steeds meer bedrijven verkopen ook activiteiten in de industriële wereld om meer te investeren in de opkomende landen omdat daar meer groei kan worden geboekt.
Een desinvestering is ook een alternatieve manier om kapitaal op te halen nu het minder gemakkelijk is om via de beurs geld op te halen, de schulden af te bouwen en de balans te versterken. De Franse groep Lafarge liet weten dat ze activiteiten voor meer dan 1 miljard euro aan waarde ging verkopen zodat het haar schulden kon verminderen. Ook Nokia, dat volop aan het herstructureren is, zoekt om een hele resem niet-strategische activiteiten te verkopen om zich financieel te versterken. Een groep bedrijven stoot dan weer afdelingen af om extra kapitaal te kunnen vrijmaken voor zijn aandeelhouders (dividend of eigen aandelen terugkopen).

 

Conservatieve lijn

Het gemiddelde beursgenoteerde bedrijf staat financieel vrij sterk in de schoenen ondanks de voorbije moeilijke jaren en dit in tegenstelling tot overheden in de eurozone. Ze hebben op financieel vlak een vrij conservatieve lijn uitgetekend en niet al te veel schulden uitgebouwd. De toename van verkoop van activiteiten moet worden gezien als een voortzetting van dit conservatieve beleid. Als de economie weer aantrekt, zullen de meeste bedrijven dan ook ideaal geplaatst zijn om ervan te profiteren.

 

Deel dit artikel