Analyse
CMB: markt is nog altijd moeilijk 5 jaar geleden - vrijdag 20 juli 2012

Het vervoer van droge bulk draagt steeds minder tot de winst bij.

De komende kwartalen zijn verliezen niet uitgesloten. De koers weerspiegelt niettemin de waarde van de vloot op de tweedehands markt en er kunnen latente meerwaarden gerealiseerd worden o.m. FMG) om een verlies in 2013 te vermijden. Correct gewaardeerd aandeel.
HOUDEN.

 

In het 2de kwartaal bleven de vrachttarieven voor droge bulk op hetzelfde lage (niet rendabele) peil als in het eerste. Er is een schrijnende wanverhouding tussen vraag en aanbod. Terwijl de wereldwijde (en Chinese) vertraging zich volop laat voelen, is de transportcapaciteit nog met meer dan 6 % toegenomen. Het versneld naar de sloop brengen van oude schepen kan geen tegenwicht bieden. De prijs van tweedehands schepen is sinds januari nog eens met minstens 10 % gedaald. Voor de rest van het jaar en voor 2013 ziet het er niet veel beter uit, maar CMB houdt het hoofd boven water. De halfjaarwinst bedraagt 2 EUR per aandeel, maar dat is te danken aan de meerwaarden van het 1ste kwartaal. Slechts 0,25 EUR kan als “normale” winst beschouwd worden, en dat gedeelte wordt kleiner naarmate oude (rendabele) verhuurcontracten op vervaldag komen. Maar de huidige marktomstandigheden die een aantal spelers in de problemen brengen, bieden ook mogelijkheden. Zo kocht CMB in mei twee grote schepen met een korting van 15 % op de gemiddelde prijs voor een tweedehands. CMB bezit de gave van de timing voor de aan- en de verkoop van schepen, een activiteit die een belangrijk deel van de winst levert.

 

Koers op het moment van de analyse: 17,35 EUR

 

CMB is een Belgische rederij, via dochter Bocimar actief in het vervoer over zee van bulkgoederen. Via een 51 %-participatie in ASL ook actief in luchtvervoer (vracht- en passagiervervoer, leasing).

 

Deel dit artikel