Analyse
IPO: de lessen van Facebook 5 jaar geleden - woensdag 27 juni 2012

De flop van de beursintroductie van Facebook toont aan dat een belegger niet zomaar op de boot mag springen van dergelijke operaties.

Als er een zeer aantrekkelijke IPO wordt aangekondigd kan de belegger genekt worden door het gebrek aan transparantie, het mediacircus en de timing. Wees voorzichtig. Probeer zo veel mogelijk informatie te verzamelen en opteer ervoor om pas interesse te tonen als de euforie is verdwenen.

 

Informatieasymmetrie

Bij een beursintroductie (IPO) zijn drie partijen betrokken: de toekomstige nieuwe aandeelhouder, de aandeelhouder die reeds (niet genoteerde) stukken van het bedrijf in zijn bezit heeft en de banken die de introductie in goede banen moeten leiden. Maar de strijd is ongelijk want bestaande aandeelhouders en begeleidende banken hebben gelijklopende belangen die mogelijk kunnen indruisen tegen die van de nieuwe aandeelhouders. De banken beschikken over een compleet beeld van het bedrijf, zijn strategie, de motivering van de IPO, de evolutie van de omzet en de winstgevendheid (belangrijke gegevens om een waardering op het bedrijf te plakken en een prijs voor de IPO vast te leggen); de nieuwe aandeelhouders hebben geen toegang tot deze informatie die hen nochtans zou moeten toelaten om de juiste beslissing te nemen. Met de tijd vermindert die asymmetrie gelukkig. Eenmaal op de beurs moet het bedrijf op een meer afgelijnde manier communiceren.

 

Media-effect

Zelfs als een bedrijf geniet van heel wat media-aandacht zoals Facebook betekent dit nog niet dat het een goede belegging is. Zelfs als de vooruitzichten zeer goed zijn, als de koers er grotendeels rekening meehoudt, is het waarschijnlijker dat het rendement zal tegenvallen.
Het media-effect heeft vooral gespeeld voor recente IPO. De IPO’s van Apple of Google zijn een succes geworden. Maar dit is niet het geval voor de Chinese site RenRen (-67 % sinds zijn IPO), Groupon (-47 %) en Pandora Media (-26 %). Het enthousiasme dat rond deze waarden hing net voor hun IPO heeft hun zwaktes verstopt.

 

Timing

Het is niet uitzonderlijk dat de motivering van een IPO het kunnen laten cashen van oprichters of investeerders van het eerste uur is. Als dit het geval is, proberen ze het beste moment te kiezen. De bestaande aandeelhouders hebben er alle belang bij dat de introductiekoers van hun bedrijf zo hoog mogelijk ligt. Ze zijn dan ook geneigd om een gunstig moment te kiezen, wanneer de gemiddelde waarderingen hoog liggen. Beleggers die zich laten verleiden, kopen dan meestal op een slecht moment en kunnen een groot deel van hun inzet verliezen.

 

Deel dit artikel