Analyse
Automarkt verliest snelheid 5 jaar geleden - dinsdag 19 juni 2012

De afwachtende houding van de consumenten is een ramp voor de autosector die de winst van begin dit jaar volledig in rook zag opgaan. Het moment om in te stappen?

Het aandeel Peugeot is erg zwaar afgestraft. Het aandeel is goedkoop. Het maakt overigens deel uit van onze selectie cyclische aandelen. 

 

Generalisten in het nauw

De vooruitzichten voor de autosector dit jaar zijn de laatste weken verslechterd, vooral in Europa waar de strenge besparingsmaatregelen de vraag naar nieuwe wagens bevriest. Maar ook in China staat de sector onder druk (groei automarkt lager dan die van het bbp). In die omstandigheden zullen heel wat autoconstructeurs, en dan vooral generalisten zoals Peugeot, Renault en Fiat allicht hun margedoelstellingen moeten bijstellen. De CEO van Renault heeft de overheid overigens al opgeroepen om de sector zoals bij de crisis in 2009 te steunen.

 

Luxesegment biedt weerstand

De crisis lijkt tot nu toe geen vat te hebben op het luxesegment. In mei werd andermaal een recordaantal nieuwe BMW’s, Audi’s (van de VW-groep) en Mercedes-Benz (Daimler-groep) verkocht. 2012 belooft voor de constructeurs van luxewagens opnieuw een uitzonderlijk jaar te worden. Hun fabrieken draaien nagenoeg op volle toeren en het op peil houden van de rentabiliteit zal geen enkel probleem zijn.

 

De Duitse autoconstructeurs die zich meer op de groeilanden richten en/of actief zijn in het luxesegment zijn beter in staat om de Europese malaise het hoofd te bieden. Maar ook op de beurs heeft kwaliteit zijn prijs. De aandelen Volkswagen VZ en BMW zijn duur.
Daimler dat sinds begin vorig jaar heel wat van zijn pluimen verloor (o.m. omdat de belangrijke truckdivisie van de groep onder de zwakke conjunctuur lijdt) is correct gewaardeerd.
De aandelen van de “zuiderse” constructeurs worden op de beurs minder hoog aangeslagen. Gezien hun mindere winstvooruitzichten hoeft dat niet te verwonderen. Renault en Fiat zijn correct gewaardeerd.


Deel dit artikel