Analyse
Verhoging pay-out ratio 5 jaar geleden - donderdag 3 mei 2012

Diverse bedrijven hebben onlangs hun pay-out politiek gewijzigd. Waarom ? Wat gaat er achter een hogere pay-out schuil?

De pay-out geeft aan welk percentage van de winst als dividend wordt uitgekeerd. Men bekomt deze ratio door de uitgekeerde nettowinst te delen door de totale nettowinst. Voor een winst van 5 EUR per aandeel en een dividend van 1 EUR bedraagt de pay-out 20 %. De pay-out kan ook groter dan 100 % zijn (de onderneming keert meer dividend uit dan er winst is gemaakt); het extra geld komt dan van reserves uit het verleden bijvoorbeeld. Het spreekt voor zich dat deze politiek slechts van tijdelijke aard kan zijn.

 

Als u wil beleggen in bedrijven die een hoog dividendrendement bieden en waarvan de vooruitzichten gunstig zijn (goedkoop aandeel, in staat om hun dividend op peil te houden zelfs in moelijke tijden) koop dan National Grid, GDF Suez, BME, Zurich Insurance en Gimv.

 

Bedrijven kunnen opteren voor een constant pay-out percentage. Meestal zijn dit ondernemingen waarvan de winst(groei) een vrij constant verloop kent. Ze kunnen ook kiezen voor een geleidelijke stijging van het dividend (bijvoorbeeld elk jaar +5 %), wat er ook moge gebeuren met de winst; dan kan de pay-out ratio elk jaar fors verschillen.

 

De laatste tijd zien we meer bedrijven die een groter deel van de winst uitkeren en hun pay-out verhogen. Daar zijn heel wat redenen voor te vinden. Ten eerste hebben heel wat bedrijven al veel cash op hun balans staan (begin dit jaar hadden Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven 2000 miljard dollar cash op hun rekening staan, goed voor 11 % van het balanstotaal). Ze willen niet nog meer cash oppotten en op een laagrentende rekening zetten. Ze zien bovendien in de huidige onzekere economische tijden weinig brood in extra investeringen of (risicovolle en weinig meerwaarde brengende) overnames. Sommige beslissen dan ook wat extra aan de aandeelhouders uit te betalen. Ten tweede willen ze hun aandeelhouders honkvaster maken door hen extra te belonen. Ze geven hen tevens mee dat ze vertrouwen hebben in de toekomst. Een hogere pay-out ratio kan betekenen dat het bedrijf heel wat vertrouwen heeft in de toekomst maar kan ook aangeven dat het weinig investeringsmogelijkheden ziet.

 

Deel dit artikel