Analyse
Telecom Italia: tv-activiteiten in de etalage 6 jaar geleden - woensdag 16 mei 2012

De telecomoperator wil zijn dochter Telecom Italia Media verkopen en zo de tv-sector laten voor wat hij is om dan te kunnen investeren in zijn hoofdactiviteit.

Goedkoop aandeel.
KOPEN.

 

Telecom Italia is op zoek naar gegadigden voor zijn belang van 77,7 % in Telecom Italia Media (TIM), een bedrijf dat het al jaren saneert en dat nooit winstgevend was. Om de verkoop te bevorderen, wordt TIM in twee delen gesplitst: enerzijds de tv-activiteiten (zenders La7 en MTV Italië), anderzijds de uitzendapparatuur. We vinden de verkoop een goed idee, want hij moet normaal toelaten om de investeringen in de telecomactiviteiten te financieren (in Italië wil de groep 9 miljard euro investeren in 3 jaar) zonder de al erg hoge schuldenlast nog op te drijven. Het moment lijkt misschien niet zo goed (economische onzekerheid niet goed voor de prijzen) maar het filiaal boekte het voorbije kwartaal wel een omzetstijging van 10 % dankzij o.a. een stijging met 28,4 % van de publiciteitsinkomsten van La7. Telecom Italia als geheel liet in het 1ste kwartaal een winststijging van 10,4 % optekenen en een omzetgroei van 5,3 %, met dank aan goede prestaties in Brazilië (+19,1 %) en Argentinië (+24 %). In het licht van dit alles verhogen we onze winstramingen tot 0,13 EUR per aandeel voor 2012 en tot 0,14 EUR voor 2013.

 

Koers op het moment van de analyse: 0,7845 EUR

 

Telecom Italia is de grootste telecomoperator van Italië, zowel vaste als mobiele telefonie (TIM). Ook actief in Zuid-Amerika (o.m. TIM Brasil) en elders in Europa (internet).

 

Deel dit artikel