Analyse
Metro: zwak en verlieslatend eerste kwartaal 6 jaar geleden - woensdag 9 mei 2012

Net als andere distributeurs voelt Metro de crisis maar de herstructure-ringsmaatregelen van de voorbije jaren zouden stilaan voluit hun vruchten moeten gaan afwerpen.

Correct gewaardeerd aandeel.
HOUDEN.

 

Na een winstwaarschuwing in decem-ber daalde de omzet in 2011 uiteinde-lijk met 0,8 % en kreeg de winst, afgeroomd door hoge reorganisatie-lasten, een opdoffer van 25,8 % (tot 1,93 EUR p.a.). Het brutodividend eind mei wordt wel gehandhaafd op 1,35 EUR. Ook het eerste kwartaal van 2012 eindigde in het rood, hoewel de omzet 2,2 % hoger klom en er geen eenmalige (herstructurings)kosten werden geboekt. Tegenvallend waren vooral de resultaten van elektronicadochter Media Markt/ Saturn (tot voor kort het paradepaardje), die ondanks de start van onlineactiviteiten in verschillende landen amper vooruitgang boekte (omzet +0,4 %, bedrijfsverlies i.p.v. bedrijfswinst). De sinds begin dit jaar aangestelde topman focust meer op het opkrikken van de verkoop en het bewaken van het marktaandeel, wat gezien de hevige prijsconcurrentie in de elektronica op de marges weegt. Voor heel 2012 mikt Metro al bij al op omzetgroei en een ongeveer stabiele bedrijfswinst (zonder eenmalige elementen). Wij tippen op een winst per aandeel van 2,62 EUR voor 2012 en van 1,04 EUR voor 2013 (ingekort boekjaar van 9 maanden zonder de belangrijke eindejaarsperiode).

 

Koers op het moment van de analyse: 22,79 EUR

 

De Duitse distributeur Metro is met ruim 2100 vestigingen actief in 33 landen: cash&carry (Metro en Makro), de Real hypermarkten, de elektronicawinkels Saturn en Media Markt, en de warenhuizen Kaufhof en Inno. Een kleine 40 % van de omzet wordt in Duitsland gerealiseerd.

 

Deel dit artikel