Analyse
Beleggersvriend worden van Facebook? 6 jaar geleden - zaterdag 19 mei 2012

Facebook heeft zijn beursintro gemaakt. Is dit voor de doorsnee belegger een kans om garen te spinnen bij het potentieel van 's werelds grootste sociale netwerksite?

We vrezen van niet en betwijfelen of de groep in staat zal zijn haar hoge beurswaarde te blijven waarmaken. Gezien de status van het aandeel (ronkende naam), volgen we het wel.

 

Nieuwe zeepbel in de maak?

De beursgang van Facebook (FB) komt er na een hele reeks IPO's in de internet- en sociale netwerkensector. In veel gevallen leverde dat een steile koersopmars op de eerste noteringsdagen maar bekoelde de euforie al snel.

De prestaties zijn erg uiteenlopend: de professionele netwerksite LinkedIn zag zijn beurskoers 120 % hoger klimmen, het Chinese sociale netwerk RenRen dook 65 % lager. Volgens studies naar de waarderingsniveaus van sociale media die in 2011 naar de beurs trokken, sloot ruim 80 % het jaar af onder hun introductieprijs en lag de gemiddelde koers van die aandelen eind 2011 ±32 % onder hun uitgifteprijs. De oorzaak is te zoeken bij een te hoge introductieprijs in verhouding tot de winstvooruitzichten en bij een slechte timing (economische groeivertraging).

 

82 miljard dollar?

Als de beursintro's van internetbedrijven de voorbije twee jaar gemiddeld geen succes waren, waarom zou dat bij FB dan anders zijn? Misschien omdat FB niet "gemiddeld" te noemen valt, zowel qua omvang (omzetverwachting van ruim 5 miljard dollar voor 2012) als qua reikwijdte (de site bereikt een achtste van de wereldbevolking). FB beschikt ook over een goed ontwikkeld economisch model, dat al mooie winsten genereert en heeft een dominante positie.Maar het blijft de vraag of die troeven een waardering van 82 miljard dollar waard zijn?

 

Groei en rentabiliteit?

FB moet in elk geval diverse uitdagingen tot een goed einde brengen.

- Het aantal actieve gebruikers verhogen. Minder evident dan het lijkt, want het potentieel in de traditionele industrielanden zal vroeg of laat op zijn grenzen botsen en dat van China mag bijv. enorm lijken, maar daar is de toegang tot Facebook geblokkeerd! 

- Het omzetcijfer per gebruiker verveelvoudigen (in 2011 minder dan 5 USD). Dat zal een doorgedreven ontwikkeling van de mobiele diensten vergen (o.a. comfortabele toegang tot de FB-site op het schermpje van een smartphone). 

- Betere tools aanreiken om de efficientie van publiciteit via FB te meten en actief publiciteit aantrekken op een rendabele manier.

 

Belangrijke signalen

Zal het succes op de beurs even overweldigend zijn als bij het grote publiek? Wij zien alvast een paar signalen die niet meteen in die richting wijzen. 

- De huidige prijs van het aandeel stemt overeen met ±76 keer de verwachte winst voor 2012. Dat is veel te hoog als we rekening houden met de risico's (innovatie kan sputteren, marges onder druk). 

- FB blijft te vaag over wat het wil doen met het geld dat het zal ophalen op de beurs. Het is ook de vraag waarom men zoveel geld wil ophalen, terwijl de financiële situatie erg solide is (weinig schulden). Bovendien heeft FB er gezien de verwachte waardering van de aandelen alle belang bij om eventuele overnames in aandelen te betalen. 

- Om zijn hoge beurswaardering te rechtvaardigen en zijn groei voort te zetten, zou FB geneigd kunnen zijn tot ondoordachte overnames te doen (het kocht bijv. het bedrijfje Instragram, met 13 werknemers, voor het astronomische bedrag van 1 miljard dollar). 

- De minderheidsaandeelhouders hebben weinig macht t.o.v. oprichter Mark Zuckerberg, die via aandelen met meervoudig stemrecht bijna 60 % van de stemrechten in handen houdt.

 

Deel dit artikel