Analyse
Accor heroriƫnteert activiteiten 5 jaar geleden - vrijdag 25 mei 2012

De verkoop van de Motel 6 hotels is goed nieuws voor de aandeelhouders, ook al hangen er zware lasten aan vast.

De koershausse (+30 % sinds januari) is volgens ons echter buiten proportie.
Het aandeel is duur. 
Verkopen.

 

In het kader van het nieuwe businessplan heeft Accor, de nummer één van de Europese hotelsector, Motel 6, zijn goedkope uithangbord in de VS, voor 1,5 miljard euro verkocht aan een investeringsfonds. De operatie past in de strategie van de groep om zich terug te trekken uit de minst winstgevende markten en zo de marges te doen verbeteren. De groep zal op de operatie dit jaar een uitzonderlijke last moeten boeken die de winst per aandeel met ongeveer 0,51 EUR zal afromen. De bedrijfsmarge van haar kant zal toenemen (huurprijzen gehalveerd en afname van de schulden). We hebben onze raming van de winst per aandeel (exclusief uitzonderlijke elementen) opgetrokken van 0,57 tot 1,70 EUR voor 2012 en van 0,62 tot 1,87 EUR voor 2013. De operatie moet Accor in staat stellen om zich meer op het middelste en het hoogste segment toe te leggen, alsook op de Aziatische en op de Latijns-Amerikaanse markten, die meer potentieel bieden dan de Europese. Vraag is of de groep er echt zal in slagen om voet aan de grond te krijgen in de opkomende landen en zo de zwakke vooruitzichten in Europa (slappe groei, sterke concurrentie) kan counteren.

 

Koers op het moment van de analyse : 25,36 EUR

 

Het Franse Accor is de grootste hoteluitbater van Europa. Onder druk van de crisis heeft de groep beslist om zich terug te plooien op haar core business en om haar andere activiteiten (dienstencheques, treinrestauratie, casino’s …) af te stoten. Zo werden de dienstencheques naar de beurs gebracht onder de naam Edenred.


Deel dit artikel