Analyse
Euronav: einde van de lijdensweg? 6 jaar geleden - donderdag 19 april 2012

Het eerste kwartaal was opnieuw verliesgevend, maar de vrachttarieven voor petroleum zitten weer boven de rentabiliteitsdrempel.

2012 wordt nog moeilijk, maar het aandeel blijft correct gewaardeerd.
HOUDEN.

 

De vraag naar olietransport zit in de lift. Als gevolg van de spanningen met Iran proberen de olie-invoerende landen reserves op te bouwen, terwijl de landen uit het Verre Oosten zich in West-Afrika en de Caraïben gaan bevoorraden (langere trajecten voor de tankers). Voor het eerst sinds bijna een jaar zijn de vrachttarieven opnieuw rendabel (meer dan 35 000 USD/dag voor de grootste schepen). In hun kielzog beginnen de prijzen van schepen op de tweedehandsmarkt die vorig jaar met 30 % daalden, weer lichtjes aan te trekken, maar voor een echte heropleving van de scheepsprijzen (en bijgevolg van de intrinsieke waarde van Euronav) is het volgens ons nog te vroeg. Er is immers nog altijd overcapaciteit in de sector. Eerst moeten er meer jongere schepen van 15 à 20 jaar
(= ±10 % van de wereldvloot) gesloopt worden en moet een aantal bestellingen afgelast of ten minste uitgesteld worden om de groei van de wereldvloot (mogelijk 10 % in 2012) af te remmen. De problemen van enkele zwakkere spelers hebben alvast de consolidatie van de sector in gang gezet en dat is goed nieuws. 2012 wordt wellicht nog verliesgevend
(-0,78 EUR per aandeel), maar het buigpunt komt dichterbij.

 

Koers op het moment van de analyse: 6,68 EUR

 

Het Belgisch bedrijf Euronav is een van de grootste onafhankelijke zeevervoerders ter wereld van olie en olieproducten (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen).

 

Deel dit artikel