Analyse
CMB: met dank aan de vroegere contracten 5 jaar geleden - maandag 23 april 2012

De komende twee jaar zullen moeilijk zijn, maar de groep zal winstgevend blijven.

Het aandeel is correct gewaardeerd. 
Houden.

 

Het goede kwartaalresultaat (1,56 EUR winst per aandeel) vloeit voor 90 % voort uit de meerwaarde op de verkoop van participaties (in makelaarsbedrijf Clarksons en in FMG). Op het huidige peil zijn de vrachttarieven intussen nog altijd niet rendabel (dekken de operationele kosten niet). 2012 en 2013 worden moeilijk want de transportcapaciteit blijft toenemen (de lopende orders bij de scheepswerven vertegenwoordigen het equivalent van 30 % van de wereldvloot). Ook al lijken de schepen sneller naar de sloop verwezen te worden en zullen de vrachttarieven voor bulkgoederen net als die voor petroleum in 2012 wellicht hun buigpunt bereiken, momenteel staan de prijzen van tweedehands schepen nog onder druk. Momenteel blijft CMB winstgevend dankzij de gunstige contracten die de vorige jaren werden afgesloten, maar dat voordeel begint weg te ebben (begin 2011 was 100 % van de vloot gedekt, in 2012 maar 68 %). CMB zal dit jaar echter nog behoorlijk wat winst boeken en wellicht een mooi dividend uitkeren. Een bedrag van 0,80 EUR netto (rendement van 4,4 % netto) lijkt ons redelijk (het dividend over 2011 bedroeg 1,20 EUR netto, maar bevatte de meerwaarde op Clarkson). Mogelijk zit er op de verkoop van dochter ASL (luchtvaart) ook een meerwaarde …

 

Koers op het moment van de analyse : 18,15 EUR

 

CMB is een Belgische rederij, via dochter Bocimar actief in het vervoer over zee van bulkgoederen. Via een 51 %-participatie in ASL ook actief in luchtvervoer (vracht- en passagiervervoer, leasing).


Deel dit artikel