Analyse
Mayday voor luchtvaartsector? 5 jaar geleden - donderdag 22 maart 2012

De stijging van de olieprijzen weegt steeds zwaarder op de financiële resultaten van de luchtvaartmaatschappijen. De sector kampt al met heel wat uitdagingen en dreigt nog meer hoogte te verliezen...

Stijging olieprijs

Southwest Airlines, nochtans zelden verlieslatend, lanceerde een winstwaarschuwing voor het 1ste semester en verwacht nu in het rood te belanden. De oorzaak ligt bij de stijging (al sinds 2008) van de kerosineprijs, die niet zomaar kan worden doorgerekend. De brandstoffactuur vertegenwoordigt ± 30 % van de totale kosten en plaatst een forse domper op de rentabiliteit van de luchtvaartmaatschappijen.

Charlerloi-Bergamo H/T 44 EUR

Een andere uitdaging zijn de lagekostenmaatschappijen, die hun plek hebben veroverd in de sector: hun businessmodel slaat aan en is economisch levensvatbaar. Ook traditionele maatschappijen hebben intussen vaak een lowcostaanbod, maar ze blijven het moelijk hebben om hun te kostenintensief model echt in vraag te stellen. De passagiers hebben hun keuze gemaakt.

CO2-taks

Sinds begin 2012 is er een richtlijn van kracht die de vervuilende uitstoot van vliegtuigen in het Europese luchtruim belast. Die Europese CO2-taks wordt fel betwist door de VS, China, Rusland en India, maar voorlopig houdt Europa eraan vast. En al zullen de luchtvaartmaatschappijen pas vanaf april 2013 de factuur moeten betalen, het is opnieuw een bijkomende belasting terwijl veel maatschappijen nu al met het mes op de keel werken.

Onze adviezen

De huidige context is dus allerminst gunstig voor de sector. Het feit dat American Airlines nog altijd onder Chapter 11 van de Amerikaanse faillissementswetgeving opereert, is veelzeggend. De maatschappijen met een hoge schuldenlast en/of hoge arbeidskosten zijn het gevoeligst voor een conjunctuurverslechtering. Zo oogt Air France-KLM (4,48 EUR op het moment van de analyse, verkopen) steeds zwakker en lijkt een kapitaalverhoging niet uitgesloten om de financiële situatie onder controle te krijgen. De twee maatschappijen in onze selectie, Lufthansa en Republic Airways, beschikken in principe over voldoende troeven om de situatie het hoofd te bieden. Hun aandeel is correct gewaardeerd en u mag het houden.

 

Deel dit artikel