Analyse
Europese distributiesector onder druk 5 jaar geleden - woensdag 7 maart 2012

De eerder magere prognoses voorspellen niet veel goeds voor de nabije toekomst. Een sector om volledig te mijden?

Crisis op de mature markten

De omzetcijfers van (het vierde kwartaal) 2011 en de voorzichtige vooruitzichten voor 2012 liegen er niet om. De consument in Europa en de VS houdt steeds meer de vinger op de knip. Enerzijds moeten distributeurs door de grotere concurrentiedruk hun prijzen verlagen (wat soms leidt tot prijsoorlogen) om hun marktaandeel te vergroten of nog maar te behouden, anderzijds kampen ze met stijgende energie- en loonskosten. Dat weegt op de sowieso al vrij lage winstmarges (supermarktketens moeten het van de grote volumes hebben). Zelfs discounters zoals Colruyt, die meestal garen spinnen in crisistijden, hebben het knap lastig om te groeien en hun rentabiliteit op peil te houden.

 

Uitdagingen niet zonder risico

Al loopt dit zeker niet altijd van een leien dakje (gebrek aan lokale marktkennis, beperkingen opgelegd aan buitenlandse groepen, onvoldoende schaalgrootte, enz.), toch zoeken steeds meer distributiegroepen hun heil op beloftevolle groeimarkten in vooral Azië en Zuid-Amerika, maar ook in Oost-Europa (zoals Delhaize). Anderen trachten nieuwe productgroepen (kleding en andere non-food bij Sainsbury) aan hun gamma toe te voegen en sommigen kiezen voor een extra verkoopskanaal via internet (overname online-retailer Redcoon door Metro in 2011 en zopas Bol.com door Ahold.

 

Maar ook sterke punten

Hoewel de Europese retailsector momenteel geen hoge toppen scheert, hebben distributeurs toch ook hun charmes. Zo hebben ze vaak een gezonde balans en zitten ze goed bij kas, wat hen toelaat eigen aandelen in te kopen (Colruyt, Ahold). Ze zijn dikwijls ook eigenaar van een aanzienlijk vastgoedpatrimonium en maken zelden verlies.

 

Met uitzondering van Carrefour, dat worstelt met hypermarkten die niet meer van deze tijd zijn en zijn zaakjes maar niet op orde krijgt, en het erg dure Colruyt (beperkte groeimogelijkheden), mag u de Europese distributeurs uit onze selectie (Ahold, Metro, Delhaize) in portefeuille houden.

 

Het Britse Sainsbury (groeiend marktaandeel, diversificatie non-food, vastgoedportefeuille) mag u kopen.

 

Deel dit artikel