Analyse
Delhaize: winstmarges flink onder druk 5 jaar geleden - vrijdag 9 maart 2012

Hoewel de jaarcijfers ontgoochelden en de vooruitzichten erg vaag blijven, betaalt Delhaize een hoger dividend. 2012 belooft geen gemakkelijk jaar te worden.

Correct gewaardeerd.
HOUDEN.

 

Delhaize zag vorig jaar zijn winst met 17,4 % kelderen tot 4,72 EUR per aandeel. Dat was voor een groot deel te wijten aan waardeverminderingen i.v.m. de in januari aangekondigde optimalisatie van het winkelnetwerk. Maar er was meer. Zo daalde de bedrijfsmarge van 5 naar 4,4 %. Terwijl de inkoopprijzen (voeding) en de lonen (aanpassing aan de inflatie) stegen, moest de groep immers onder druk van de concurrentie (o.a. discounters) prijsverlagingen doorvoeren. De druk op de marges was vooral voelbaar in de VS, waar de groep bijna 2/3 van haar omzet realiseert. In België verloor Delhaize ook wat marktaandeel. Ondanks de schamele resultaten wordt het dividend toch met 2,3 % opgetrokken tot 1,32 EUR netto. De groep verwacht dat de marges in 2012 onder druk zullen blijven maar wijst er ook op dat de kosten dit jaar met meer dan de beoogde 500 miljoen euro zullen dalen, o.a. dankzij de grotere centralisatie van de activiteiten in de VS. Het in 2011 overgenomen Delta Maxi moet een springplank voor de verkoop in de Balkan worden, maar de marges zijn er helaas nog (te) laag. Voor 2012 schroeven we onze winstramingen terug van 4,52 naar 4,34 EUR per aandeel (nog herstructureringslasten) en voor 2013 van 6,45 naar 6,12 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse: 39,38 EUR

 

De Belgische voedingsdistributeur Delhaize is met ongeveer 3 400 winkels actief in België, Luxemburg, de Balkan, Indonesië en de VS die voor ongeveer 65 % van de omzet instaan.

 

 

Deel dit artikel