Analyse
AB InBev: verhoogt dividend met 50 % 6 jaar geleden - vrijdag 9 maart 2012

AB Inbev gebruikt zijn overvloedige cash om het dividend te verhogen en zijn schulden af te bouwen.

Het aandeel blijft te duur.
VERKOPEN.

 

AB Inbev heeft 2011 met 2,64 EUR winst per aandeel afgesloten, een groei met 38,5 % t.o.v. 2010, die echter voornamelijk te danken was aan een daling van de financiële en van de fiscale lasten. Sprekender is dat de bedrijfswinst met 7,9 % steeg, terwijl de (vergelijkbare) omzet met 4,6 % toenam (andermaal dankzij de groeilanden). De groep mikt eerder op een stijging van haar verkoopprijzen dan van de volumes en focust op kwaliteitsbieren zoals het in 2008 via Anheuser-Busch verworven Budweiser. Met de overvloedige liquiditeiten die de activiteiten genereren heeft de groep haar schuldenlast voort afgebouwd en het dividend met 50 % verhoogd tot 0,90 EUR netto. Maar voorzichtigheid is geboden. Het is weliswaar niet uitgesloten dat China meer gewicht in de omzet krijgt en de groep zal op korte termijn baat hebben bij de lichte verbetering van de Amerikaanse werkgelegenheid en van de stijging van het minimumloon in Brazilië. Maar op die twee belangrijke markten nemen de verkochte volumes niet toe. En gezien de onzekerheid m .b.t. een duurzaam herstel van de wereldeconomie en de geringe hoop op een grootschalige fusie of overname, zal de winstgroei vertragen. Voor 2012 en 2013 ramen wij de winst per aandeel op 3,05 en 3,25 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse: 53,06 EUR

 

AB InBev, in 2008 ontstaan door de overname van het Amerikaanse Anheuser-Busch door het Belgisch-Braziliaanse InBev is met een marktaandeel van 25 % de grootste brouwerijgroep ter wereld. Bekende merken zijn o.m. Stella Artois, Jupiler, Budweiser, Beck's, Brahma…

 

Deel dit artikel