Analyse
Lock up: niet meteen verkopen 5 jaar geleden - dinsdag 14 februari 2012

Nu de beursintroductie van de populaire netwerksite Facebook in de steigers staat, kan het geen kwaad om de term lock up eens uit de doeken te doen. Dit betekent dat grote pakketten aandelen gedurende een bepaalde periode niet mogen worden verkocht op de markt.

Initiële blokkering

Bij een beursintroductie, zeker bij een populaire zoals Facebook, staan niet alleen de kopers te drummen maar ook de bestaande aandeelhouders zoals oprichters, risicokapitaalmaatschappijen, enzovoort. Deze laatsten willen immers hun aandelen, die meestal fors in waarde zijn toegenomen, zo vlug mogelijk verkopen op de markt. Om ervoor te zorgen dat de markt net na de eerste notering van een aandeel niet wordt overspoeld door verkopers en de koers zwaar terugvalt, wordt in het prospectus een zogenaamde lock up bepaald voor die bestaande aandeelhouders. Meestal mogen ze van 90 tot 180 dagen na de beursintroductie of de publicatie van het prospectus niet verkopen. Men wil hiermee bovendien vermijden dat bestaande aandeelhouders, die bijvoorbeeld weten dat er slechts nieuws zit aan te komen of de vooruitzichten zullen verslechteren, het schip zouden verlaten met deze voorkennis. Bestaande aandeelhouders zijn immers insiders die weten waar de klepel hangt.

 

Bij Facebook bijvoorbeeld maakt men een onderscheid tussen verschillende aandeelhouders en schommelt de lock up tussen 90 dagen en 18 maanden. Men wil hiermee geleidelijk de druk van de ketel laten. De verleiding zal groot zijn om te verkopen. De meeste bestaande aandeelhouders hebben hun aandelen immers gekregen tegen een habbekrats en zijn bij een verkoop eensklaps multimiljonairs.

 

Verkoopdruk

Eenmaal de lock up periode is verstreken, mogen de bestaande aandeelhouders hun stukken verkopen. In veel gevallen gaat het einde van deze periode gepaard met verkoopdruk. Volgens verschillende studies doen deze aandelen het gemiddeld tussen de 1 à 3% minder goed dan het marktgemiddelde wanneer de lock up eindigt. LinkedIn, dat op 19 mei 2011 werd geïntroduceerd, zette de studies extra kracht bij want het aandeel kreeg 180 dagen na zijn beursintroductie, toen de lock up eindigde, een klap van 7 % te verwerken.
Met een lock up wordt de verkoopdruk met andere woorden naar een latere datum doorgeschoven maar uiteindelijk is dit veel minder ingrijpend dan wanneer men bestaande aandeelhouders zou toelaten om bij de start van de beurscarrière te verkopen.

 

Deel dit artikel