Analyse
Roularta: advieswijziging 6 jaar geleden - woensdag 25 januari 2012

De publiciteitsmarkt staat mogelijk voor zijn slechtste jaar sinds 2001.

Er zullen nieuwe kostenbesparingen volgen en we schroeven onze winstramingen nog verder terug. Het aandeel is nu duur.
VERKOPEN.

 

Roularta haalt 60 % van zijn inkomsten uit publiciteit (tv, radio, papier) en is dus gevoelig voor het economisch klimaat. Eind 2011 maakten de autoconstructeurs nog volop reclame om kopers te overtuigen van ecologische premies te genieten, maar die stimulans valt weg en dit jaar dreigt de reclamemarkt door de bezuinigingsdrang voor het eerst sinds 2001 te krimpen (zelfs in 2009 was er nog een groei van 0,1 %). Voor Roularta tippen we in 2012 op een omzetdaling van 5 % en een winstdaling van 26 %, tot 1,40 EUR per aandeel, excl. herstructurerings-kosten. En er blijven structurele vragen. Hoe moet het met de groei van de persactiviteiten? De Belgische markt is verzadigd en dus lijkt de enige optie buitenlandse overnames. Maar die liggen niet voor het grijpen en zijn riskant. Hoe zal de tv-markt verder evolueren? Het gemiddelde kijkgedrag van de Belgen gaat nog in stijgende lijn maar zal steeds meer concurrentie ondervinden van internet (smart tv's). De telecomoperatoren (Belgacom, Telenet, VOO) maar ook Google, Apple en Netflix (dat in Europa actief zal worden) worden te duchten rivalen. En met digitale tv wordt het steeds makkelijker om reclameblokken over te slaan…

 

Koers op het moment van de analyse: 15,98 EUR

 

Roularta is een Belgische mediagroep, actief in de geschreven pers (De streekkrant, Trends, Knack…) en in audio/video (VTM, 2Be, Kanaal Z/Canal Z, Q-Music,…). Realiseert 2/3 van zijn omzet in BelgiĆ«. Haalt 60 % van zijn omzet uit publiciteitsinkomsten.

 

Deel dit artikel