Analyse
CMB benadeeld door overstromingen 5 jaar geleden - maandag 23 januari 2012

De groep heeft in 2011 niet geleden onder de zwakke vrachttarieven. De komende twee jaar zullen moeilijk zijn voor de sector, maar we rekenen erop dat de winst van CMB op peil zal blijven.

Correct gewaardeerd. 
Houden.

 

Ondanks de daling van de tarieven (-35 % naargelang van de schepen) is de winst per aandeel excl. meerwaarden en (boekhoudkundige) wisselkoerseffecten met 12 % gestegen tot 2,40 EUR (incl. die elementen verliest ze 20 %). Aangezien de groep haar schepen op lange termijn verhuurt heeft ze niet geleden onder de daling van de vrachttarieven voor droge bulk. Die tarieven bereikten zopas een niveau dat niet langer winstgevend is. Want de vervoercapaciteit stijgt (veel schepen besteld) terwijl de vraag naar transport afneemt (overstromingen in Brazilië en Australië blokkeren ijzerertsmijnen). De tarieven zullen ongetwijfeld opnieuw stijgen, maar intussen dekken de vroeger tegen gunstige tarieven afgesloten contracten nog slechts 68 % van de grote schepen (100 % een jaar geleden). De courante resultaten zullen de komende twee jaar wellicht dalen, maar CMB zal wel schadevergoedingen ontvangen wegens verbroken verzekeringscontracten. En zo nodig kan de groep inkomsten puren uit de verkoop van niet-strategische participaties. Zowat 2 EUR winst per aandeel moet de komende jaren mogelijk blijven. In het licht van de huidige prijzen van tweedehands schepen ramen wij de intrinsieke waarde op ±19 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse : 17,66 EUR

 

CMB is een Belgische rederij, via dochter Bocimar actief in het vervoer over zee van bulkgoederen. Via een 51 %-participatie in ASL ook actief in luchtvervoer (vracht- en passagiervervoer, leasing).


 

 

Deel dit artikel