Analyse
Ahold wint marktaandeel in Europa en VS 6 jaar geleden - maandag 23 januari 2012

Ondanks het feit dat de consumenten voorzichtig blijven, boert Ahold nog altijd goed. Opbeurend is ook dat de groei er in de bestaande winkels nog stevig op vooruitging.

Correct gewaardeerd aandeel. 
Houden.

 

Ahold slaagde er in het vierde kwartaal in om de omzet (+4,5 %) en het marktaandeel te laten groeien in de VS en in Nederland, zijn twee belangrijkste markten. Over het hele jaar steeg de omzet met een verdienstelijke 2,5 %. In tegenstelling tot Delhaize blijft Ahold in de VS (60 % van de groepsomzet) sterk presteren, wat deels te verklaren is door het feit dat Ahold actief is in de rijkere staten. Maar ook kostenbesparingen, de vernieuwing van de winkels en een vroegtijdige introductie van goedkopere eigen merken hebben Ahold in de VS voorsprong gegeven op zijn concurrenten. En de groep blijft er investeren: overname van 3 supermarkten begin december en onlangs nog 16 winkels, haar grootste overname in twee jaar in de VS. In Nederland (35 % van de omzet) blijft Albert Heijn de onbetwiste koploper en groeit Ahold nog steeds harder dan de markt, ondanks de toegenomen concurrentie. De groep start er met gepersonaliseerde reclamefolders (zoals Colruyt in België) en zou interesse hebben voor de overname van het online warenhuis Wehkamp (groei in non-food). We handhaven onze winstramingen voor 2011, 2012 en 2013 op resp. 0,88, 0,97 en 1,07 EUR per aandeel.

 

Koers op het moment van de analyse : 10,36 EUR

 

De Nederlandse distributeur Ahold is, behalve op zijn thuismarkt, ook actief in de VS en in Centraal-Europa.


Deel dit artikel