Analyse
Unilever: groei tegen elke prijs 6 jaar geleden - donderdag 29 december 2011

Ondanks de onzekerheid bevestigt de groep haar groeiambities, vooral in de opkomende landen.

Ze loopt volgens ons wat te hard van stapel. Duur aandeel.
VERKOPEN.

 

Unilever koopt 82 % van het kleine Russische bedrijf Kalina (shampoo, zeep…). Het geeft hiermee duidelijk zijn strategie weer: focus op de groei van persoonlijke verzorging en de ontluikende markten. Zijn doelstelling tegen 2020 (ondanks de zwakte van de economie): de omzet verdubbelen. Volgens ons is dit geen uitgemaakte zaak. Het is wel een feit dat het derde kwartaal een mooie omzetgroei laat zien (+7,8 %), zowel op het vlak van volume als van prijzen, dankzij persoonlijke verzorging (+11,3 %) en de opkomende landen (+13,1 %). Het management, nu 3 jaar aan het hoofd, heeft successen behaald (merken verminderd die wel internationaler zijn, aanzienlijke groei marktaandeel…). Maar de doelstelling om op termijn 70 % van de omzet in de ontluikende markten te boeken (momenteel: 55 %) lijkt ons gevaarlijk. Het risico bestaat immers dat de groep dure overnames gaat doen (zoals bij Kalina) en haar winstgevendheid zou kunnen lijden onder een desinteresse voor de industriële landen en de zware investeringen in de ontluikende markten, waar de marges lager liggen (tijdens de crisis 2008/09 zijn deze investeringen niet vertraagd). Het dividendrendement (±3,5 % bruto) dat onvoldoende is, zou verder kunnen terugvallen.

 

Koers op het moment van de analyse: 26,245 EUR

 

Unilever is een Brits/Nederlandse groep actief in voeding, verzorgings- en onderhoudsproducten. Bekende merken zijn Knorr, Becel, Dove…

 

Deel dit artikel