Analyse
Beleggen in de reissector? 5 jaar geleden - vrijdag 16 december 2011

Toerisme is een bij uitstek conjunctuurgevoelige business. Geen wonder dat de sector het momenteel niet onder de markt heeft. Het moment om in te schepen?

Een sector in nood

De reissector ziet zijn inkomsten slinken. Als het economisch wat minder gaat, houden de consumenten immers de hand op de knip. Maar door de hoge vaste kosten heeft elke omzetdaling een zware negatieve impact op de rentabiliteit. Zo kwam de bedrijfsmarge van de touroperators de laatste jaren niet boven de 3 % uit. Om ervoor te zorgen dat hun activiteit genoeg liquiditeiten genereert, moeten de reisorganisatoren hun aanbod constant aanpassen aan de vraag van de klanten. Anderzijds moeten ze op voorhand een voorraad hotelkamers vastleggen (en de kosten dragen als die niet verhuurd raken). En ze moeten de leasingkosten van hun vliegtuigen op zich nemen, ook als die minder vliegen. Belangrijke risicofactoren dus die heel wat touroperators bij de crisis van 2009 in het rood deden belanden.

Hoewel de touroperators wel wat gewoon zijn – denk aan de grieppandemie, de vulkanische aswolk …– is 2011 een bijzonder moeilijk jaar: destabilisering in Noord-Afrika, hoge petroleumprijzen en een diepe economische crisis waarvan de impact op de koopkracht nog onduidelijk blijft. Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal waren de touroperators alvast erg voorzichtig. Voor 2012 en zelfs voor 2013 zit er volgens ons dan ook weinig beterschap in. Als de crisis aanhoudt, vallen er nieuwe verliezen te vrezen.

Sinds begin dit jaar heeft de Europese toeristische sector op de beurs 22,4 % verloren. Op het huidige peil bedraagt de verhouding koers/boekwaarde 0,9 terwijl dat de afgelopen tien jaar 1,8 was. De onderwaardering die hier normaal gezien uit blijkt is echter maar ogenschijnlijk en weerspiegelt volgens ons het wantrouwen van de beleggers t.o.v. een conjunctuurgevoelige sector die bovendien allesbehalve hoge dividenden uitkeert (rendement van 2 à 2,5 % bruto) … als er al een dividend is. De sector kan ons dan ook niet bekoren.

Thomas Cook

Het Britse Thomas Cook dat een aantal reisorganisatoren overkoepelt (Neckermann, Sunset, Airtours …) zit zoals zoveel conjunctuurgevoelige ondernemingen met een hoge schuldenberg in slechte papieren. Met enerzijds een omzet die daalt en anderzijds moeilijk samendrukbare (vaste) werkingskosten en hoge financiële lasten komt de rentabiliteit zwaar onder druk.

Amper enkele weken geleden moest Thomas Cook al met de banken onderhandelen over kredietfaciliteiten. Het feit dat de directie nu nieuwe financiële problemen aankondigt, laat vermoeden dat de situatie veel ernstiger is dan gedacht. Een herstructurering van de activiteiten is onvermijdelijk. Ook de overnamegestuurde groei van de laatste jaren moet in vraag gesteld worden. Mochten de problemen nog toenemen, dan zal dat wellicht niet volstaan om de groep te redden. Concurrenten zoals het Duitse TUI hebben overigens al van de situatie geprofiteerd om Thomas Cook marktaandelen te ontfutselen. En mocht de herstructurering mislukken dan zullen heel wat klanten aarzelen om een reis te bespreken bij een touroperator die van het toneel dreigt te verdwijnen. Ook de toeleveranciers (luchtvaartmaatschappijen, hotels …) zullen hun vertrouwen verliezen, wat aanleiding zal geven tot nieuwe problemen.

 

Begin december stond de beurskoers 92 % lager dan aan begin van het jaar. We laten ons echter niet verleiden. Gezien de talrijke onzekerheden, is het beter om dit veel te riskante aandeel links te laten liggen.

Het Zwitserse Kuoni is vooral actief via het net. De groep is gespecialiseerd in reizen op maat, vooral in Azië. Kuoni moet de komende maanden de in maart 2011 overgenomen Britse reisorganisator GTA integreren. Uit de laatste kwartaalresultaten blijkt alvast dat de financiële situatie van de groep gezond is.
Het aandeel is echter correct gewaardeerd. Houden.

Het Duitse TUI probeert nog altijd zijn 38 %-participatie in Hapag-Lloyd (containers) kwijt te raken om daarna zijn positie in China, India en Rusland te versterken. Dat zou in januari al kunnen gebeuren. Een andere mogelijkheid is dat de groep haar participatie in haar Britse filiaal opvoert. Houden.

Het Franse Club Mediterranée gaat voort met het heroriënteren van een deel van zijn activiteiten naar het luxesegment. Vorig jaar konden 55 % van de vakantiedorpen van de groep dit label voeren, tegen 25 % in 2004. Het aandeel is duur. Verkopen.

De Franse groep Accor is geen touroperator, maar is via haar hotelactiviteiten wel afhankelijk van de toerismesector. De groep zit nog altijd midden in een herstructurering die gepaard gaat met de verkoop van activa en de reorganisatie van haar merknamen (Ibis, Formule 1, Mercure …). Het aandeel is duur. Verkopen.

 

Deel dit artikel