Analyse
Adidas: drie streepjes voor op de crisis… 6 jaar geleden - dinsdag 6 december 2011

De Amerikaanse basketbalcompetitie gaat dan toch van start, wat goed nieuws is voor Adidas.

De groep doorstaat de crisis goed maar de doelstellingen voor 2015 lijken ons toch te ambitieus. Duur aandeel.
VERKOPEN.

 

Sportuitrusting is vrij immuun voor de crisis en Adidas boerde goed in het 3de kwartaal (omzet +13 %, wpa +14 %). De grondstoffenprijzen zijn gestegen maar de groep profiteerde van de sterke verkoop in de detailhandel (+21 %, rendabeler dan groothandel) en van de gedaalde financiële lasten. Het akkoord dat werd bereikt tussen de clubbazen en de spelers in de NBA (dispuut i.v.m. verdeling inkomsten) om de competitie te starten is goed nieuws voor Adidas met de eindejaarsperiode in aantocht. Tegen 2015 mikt Adidas op een omzet van 17 miljard euro (t.o.v. 12 miljard in 2010) en een bedrijfsmarge van 11 % (in 2010 7,5 %). De groep verwacht veel van de verkoop in China, de VS, Rusland en een aantal ex-Sovjetlanden en hoopt ook garen te spinnen bij de vergrijzing in het Westen (senioren doen meer aan sport dan vroeger). Adidas is momenteel hip maar het is niet zeker of dat zal blijven duren en ook het beheersen van de kosten wordt geen makkelijke opdracht, zeker niet in de groeilanden. Adidas is ook in sterkere mate blootgesteld aan Europa (zwakke vooruitzichten) dan concurrent Nike. Voor 2011 tippen wij op een winst per aandeel van 3,10 EUR, voor 2012 op 3,30 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse: 51,33 EUR

 

De Duitse groep Adidas is wereldwijd nummer 2 voor sportuitrustingen (na het Amerikaanse Nike).

 

Deel dit artikel