Analyse
IPO’s in de VS: populariteit vervaagt 5 jaar geleden - woensdag 16 november 2011

Van de 25 Amerikaanse IPO’s in 2010 en 2011 die de grootste winst konden voorleggen op hun eerste beursdag zijn er ondertussen al 20 die onder die openingsprijs noteren.

IPO is de afkorting voor Initial Public Offering en wordt in Angelsaksische beursmiddens algemeen gebruikt voor een beursintroductie van een bedrijf (de eerste keer dat de aandelen aan de beleggers worden aangeboden).

Openingsrally dooft snel uit

Op vrijdag 4 november was het weer alle hens aan dek voor adepten van populaire beursintroducties. Groupon (ticker GRPN), de website die via groepsaankopen voordelige prijzen aanbiedt, kwam toen naar de beurs en opende tegen 28 USD, 40 % boven de introductieprijs van 20 USD. Na iets meer dan een week heeft Groupon het momentum dat het aandeel had tijdens de openingsdag niet kunnen aanhouden. Het aandeel is sindsdien wat teruggevallen tot 23,50 USD.

 

Hier wringt het schoentje. Van de 25 Amerikaanse IPO’s in 2010 en 2011 die de grootste winst konden voorleggen op hun eerste beursdag (grootste verschil tussen introductieprijs en openingsprijs) zijn er ondertussen al 20 die onder die openingsprijs noteren. Gemiddeld noteren deze IPO’s 31 % onder hun openingsprijs, 9 daarvan hebben sindsdien zelfs al 50 % van hun openingswaarde verloren. Deze tendens is trouwens vrij algemeen. Alle 333 IPO’s in de VS in de periode 2010-2011 openden gemiddeld 7,7 % boven hun introductieprijs maar noteren vandaag daar gemiddeld 11,1 % onder. Slechts weinigen slagen erin op hun elan door te gaan. Ook Linked In, nog een populaire website, slaagde daar niet in. Hoewel het beter deed dan gemiddeld, noteert het zes maanden na zijn beursintroductie ‘slechts’ rond zijn openingsniveau.

Waarom terugval?

De belangrijkste reden is ongetwijfeld dat beleggers die de boot hebben gemist en geen aandelen hebben kunnen bemachtigen tijdens de introductieperiode dan ervoor kiezen om tijdens de eerste beursdag te kopen. Tijdens die eerste beursdag is de vraag groter dan het aanbod (slechts een minderheid wil direct op de eerste handelsdag zijn aandelen verkopen). Sommige bedrijven creëren zelf schaarste door een beperkt pakket op de markt te brengen. Groupon bijvoorbeeld bood slechts 4,7 % van de uitstaande aandelen aan het publiek aan. Het laagste percentage van de afgelopen tien jaar!

 

Andere, minder belangrijke redenen spelen ook een rol. Zo doen de begeleidende zakenbanken (financiële instellingen die het hele introductieproces voor een fikse vergoeding in goede banen leiden) ook hun duit in het zakje. Ze maken bij de start van de handel veel reclame bij hun klanten en steken de aandelen zelf in een deel van hun portefeuille zodat ze zeker zijn dat de beursintroductie niet flopt. Een extra verkoopsargument om nieuwe IPO’s binnen te halen. Daarnaast ligt de vraag naar nieuwe aandelen vrij hoog aangezien er vrij weinig nieuw bloed naar de beurs komt.

Niet op de kar springen

We kunnen rustig stellen dat een nieuw aandeel kopen net na zijn beursintroductie een weinig lonende strategie is. Beter is een tijdje de kat uit de boom te kijken totdat de eerste stormloop achter de rug is, zeker voor bedrijven die middenin een hype zitten zoals internetgerelateerde bedrijven à la Groupon en LinkedIn. Trouwens de meeste van deze aandelen zijn veel te duur en komen geenszins in aanmerking voor opname in onze portefeuille.

 

Deel dit artikel