Analyse
Deutsche Post: doelstellingen opgetrokken 6 jaar geleden - maandag 21 november 2011

De groep gaat op haar elan door en boekt een mooi kwartaalresultaat. Ondanks de onzekerheid moet ze het kunnen redden.

Het aandeel biedt een mooi dividendrendement, heeft een lage risicograad en is goedkoop. 
Kopen.

 

Terwijl de groep voor dit jaar eerst een bedrijfswinst van 2,2 à 2,4 miljard euro in het vooruitzicht stelde, mikt ze na de publicatie van de resultaten voor het derde kwartaal op meer dan 2,4 miljard. Koeriersdienst DHL draait op volle toeren in de groeilanden (vooral in Azië) en de oorspronkelijke business (postbedeling) biedt goed weerstand: ondanks de liberalisering van de postmarkt in Duitsland en de btw die sinds juli 2010 van kracht is, verloor het bedrijfsresultaat in de eerste negen maanden van het jaar slechts 4 %. Wij blijven erop vertrouwen dat de groep dit jaar een bedrijfswinst van 2,5 miljard euro zal halen en laten on-ze raming van de winst per aandeel 2011 ongewijzigd op 1,25 EUR. Voor 2012 publiceert Deutsche Post geen enkele becijferde doelstelling, maar de groep benadrukt dat de marktdynamiek (onlineverkoop) haar activiteit ten goede komt en dat ze uitstekend geplaatst is om daarvan te profiteren. Dat klopt volgens ons, maar rekening houdend met de ongunstige economische vooruitzichten op korte termijn schroeven wij onze raming van de winst per aandeel voor 2012 van 1,40 terug tot 1,35 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse : 11,14 EUR

 

Zoals de naam aangeeft, is Deutsche Post van oorsprong het Duitse postbedrijf. De groep heeft zich de voorbije 15 jaar echter ook gespecialiseerd in snelkoerierdiensten, logistiek en internationale verzending, activiteiten die het vandaag uitoefent onder de merknaam DHL.

 

Deel dit artikel