Analyse
CMB: sprankeltje hoop 6 jaar geleden - vrijdag 4 november 2011

CMB heeft zoals verwacht een goed kwartaal achter de rug.

Dankzij de vroegere gesloten contracten heeft de groep geen last van de extreem lage vrachttarieven. Correct gewaardeerd.
HOUDEN.

 

De vrachttarieven voor droge bulk trekken sinds enkele maanden aan en zijn opnieuw rendabel. Enerzijds blijft de vraag naar transport hoog: ijzererts voor China, steenkool als substituut van kernenergie voor o.m. Japan … Anderzijds is er eindelijk wat beter nieuws wat het aanbod betreft. Gezien de lage vrachttarieven en de solide staalprijzen (verkoop als schroot wordt interessant) worden er immers steeds meer oudere schepen uit de vaart genomen. Maar het is nog veel te vroeg om van het einde van de crisis te spreken. De orderboeken van de scheepswerven bevatten nog altijd het equivalent van bijna 40 % van de varende vloot! Hoe dan ook, dankzij de vroeger gesloten contracten hebben de schommelingen van de vrachttarieven weinig impact op de inkomsten van CMB: in de eerste negen maanden van 2011 bleef de winst (excl. uitzonderlijke elementen) van de transportactiviteiten nagenoeg stabiel hoewel de vrachttarieven voor de grootste schepen gemiddeld 65 % lager lagen dan een jaar eerder. De aantrekkende vrachttarieven hebben wel een positieve invloed op de prijzen op de tweedehandsmarkt en dus op de waarde van de vloot van CMB. Op basis van de huidige prijzen ramen wij de boekwaarde van CMB op ± 19 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse: 16,21 EUR

 

CMB is een Belgische rederij, via dochter Bocimar actief in het vervoer over zee van bulkgoederen. Via een 51 %-participatie in ASL ook actief in luchtvervoer (vracht- en passagiervervoer, leasing).

 

Deel dit artikel