Analyse
Ahold: advieswijziging 6 jaar geleden - donderdag 24 november 2011

Bijna 10 jaar na het fraudeschandaal in de VS, dat de groep verplichtte zich terug te plooien op enkele kernmarkten, plant de distributeur weer volop uitbreiding.

Een nieuw dividendbeleid uitkeringspercentage (van 40 naar 50%) zal bovendien leiden tot een aanzienlijk hoger dividend (ruim 4,5% bruto rendement). Correct gewaardeerd aandeel.
HOUDEN.

 

Over het 3de kwartaal kon Ahold puike resultaten voorleggen (omzet +1,9%; winst +6,9%; toename van marktaan-deel in alle markten). Maar de in maart aangestelde nieuwe topman laat ook een nieuwe wind door het bedrijf waaien. Zo mikt Ahold op de opening van minimaal 150 nieuwe gemakswin-kels in Europa en (na 2 succesvolle testwinkels) ten minste 50 supermarkten in België de komende 5 jaar. Ook Duitsland wordt deels geviseerd en overnames zijn eveneens mogelijk. Voorts wil Ahold de online-verkopen (o.a. met afhaalpunten) tegen 2016 verdrievoudigen en moeten nieuwe loyaliteitsinitiatieven (winkel uit Ahold-stal moet primaire winkel van de klant worden) leiden tot 1 à 2 % omzetgroei. In Tsjechië worden 50 grote winkels omgebouwd naar een nieuwe compacte hypermarktformule. In de VS krijgen een aantal super-markten een nieuwe inrichting en wordt de penetratie van het huismerk opgetrokken tot 40%. Voorts komen er de komende 3 jaar opnieuw 350 miljoen besparingen.Voor 2011 trek-ken we onze winstraming per aandeel op van 0,85 naar 0,88 EUR. Die van 2012 houden we ongewijzigd op 0,97 EUR. Voor 2013 rekenen we op 1,07 EUR (voorheen 1,05 EUR).

 

Koers op het moment van de analyse: 9,20 EUR

 

De Nederlandse distributeur Ahold is, behalve op zijn thuismarkt, ook actief in de VS en in Centraal-Europa.

 

Deel dit artikel