Analyse
Sainsbury: puik tweede kwartaal 6 jaar geleden - vrijdag 7 oktober 2011

Ondanks de slabakkende economie en de steeds voorzichtigere consument blijft Sainsbury met mooie groeicijfers uitpakken en zijn behoedzame expansiestrategie voortzetten.

Goedkoop aandeel.
KOPEN.

 

Ondanks moeilijke marktomstandigheden zag Sainsbury in het 2de kwartaal (dat eind september eindigde) zijn omzet met 7,8 % toenemen. Hoewel dat deels het gevolg was van hogere brandstofprijzen in zijn pompstations en de opening van nieuwe winkels, tekende de distributeur – die uitsluitend actief is in het VK – ook in zijn bestaande winkels 1,9 % meer omzet op. Sainsbury leverde daarmee een voortreffelijke prestatie en overklaste zijn concurrenten op de Britse markt. In plaats van in het buitenland (te duur betaalde) groeimogelijkheden te zoeken legt Sainsbury de nadruk op regelmatige en gestage groei door de uitbreiding van bestaande en de opening van nieuwe winkels (28 in het afgelopen kwartaal) in eigen land. Voorts mikt de groep meer en meer op het snelgroeiende segment van buurt- en gemakswinkels (+24 %) en op een uitbreiding van het assortiment non-food (vooral kledij) dat hogere winstmarges biedt. Daarnaast is ook de onlineverkoop een booming business. Voor het lopende boekjaar blijft de groep, net als wij, op groei rekenen. We laten onze winstramingen (zonder eventuele meerwaarden op vastgoedoperaties) op 28,50 p. per aandeel voor 2011-12 en op 29,50 p. voor 2012-13.

 

Koers op het moment van de analyse: 292,70 pence

 

Sainsbury is met een marktaandeel van ruim 16 % en meer dan 900 winkels in het hogere marktsegment de op twee na grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk. De groep beschikt ook over een onlinewinkel met thuisbezorgingsdienst en over een belangrijke vastgoedportefeuille. Ze runt tevens met een bankpartner Sainsbury's Bank.

 

Deel dit artikel