Analyse
CMB: overtollig aanbod van schepen 6 jaar geleden - donderdag 6 oktober 2011

De eerder gesloten contracten en de luchtvaartactiviteit houden CMB boven water.

2012 wordt nog een moeilijk jaar voor de sector, maar gezien de waarde van de vloot en dankzij de langetermijncontracten blijft het aandeel correct gewaardeerd.
HOUDEN.

 

Het maritiem transport van droge bulk heeft het moeilijk. Sinds begin dit jaar is de capaciteit met 7,5 % toegenomen en sinds begin 2009 met 38 %. En het aantal schepen in aanbouw bedraagt momenteel 42 % van de wereldvloot! De vrachttarieven zijn dan ook onder de rentabiliteitsdrempel gezakt. Voor de grootste schepen (bijna 60 % van de CMB-vloot, bestellingen inbegrepen) werden ze nagenoeg door 5 gedeeld. Toch bleef het halfjaarresultaat van CMB min of meer op peil (exclusief wisselkoersen en de meerwaarden op de verkoop van schepen in 2010). Dat is te danken aan de eerder gesloten contracten en aan de luchtvaartactiviteit (27 % van de winst). Voor 2011 blijven we op 1,60 EUR winst per aandeel rekenen. In 2012 zou de terugval beperkt blijven. Er worden immers steeds meer oude, weinig rendabele schepen gesloopt, zodat de vrachttarieven weer beginnen aan te trekken. Sinds begin 2011 zijn de prijzen op de tweedehandsmarkt met 20 à 25 % gedaald. Volgens ons houdt de huidige koers van CMB rekening met een verdere daling van de waarde van de vloot met ruim 10 %. Dat is een veilige marge.

 

 

Koers op het moment van de analyse: 16,77 EUR

 

CMB is een Belgische rederij, via dochter Bocimar actief in het vervoer over zee van bulkgoederen. Via een 51 %-participatie in ASL ook actief in luchtvervoer (vracht- en passagiervervoer, leasing).

 

Deel dit artikel