Analyse
Asahi Glass: een snuifje Japan? 6 jaar geleden - vrijdag 14 oktober 2011

Is het aandeel van de Japanse groep Asahi Glass die erg actief is in België, een koopje waard?

Asahi Glass lijkt een goed beheerd bedrijf dat groei centraal stelt maar geen overdreven risico’s neemt. Die gedisciplineerde en op de aandeelhouders gerichte strategie bevalt ons. Het aandeel is echter correct gewaardeerd. Spijts de kwaliteiten zijn we geen koper.

 

Het Japanse Asahi Glass, dat in 2002 de controle nam over het Belgische Glaverbel, produceert glas voor de bouw- en de autosector en voor lcd-schermen (meer dan 80 % van de bedrijfswinst in de eerste helft van 2011).

 

Asahi Glass is een solide onderneming. De nettoschuldenlast (schulden op lange termijn min liquiditeiten) bedraagt 30 % van het eigen vermogen. Dat maakt dat de groep niet kreunt onder te hoge rentelasten en ruimte heeft om een zware investering te financieren.

 

De afgelopen vijf jaar zag Asahi Glass, o.m. dankzij de sterke yen, zijn omzet teruglopen. De winst per aandeel steeg in die periode met gemiddeld 15 % per jaar, maar dat was te danken aan een uitzonderlijk jaar 2010. Terwijl de marges op beeldschermen in de lift zaten, zorgde de terugval van de marges op glas ervoor dat de rentabiliteit van de groep zoals in de meeste cyclische sectoren vrij laag bleef.

 

Belangrijker dan de winstevolutie vinden wij het feit dat de activiteiten overvloedige liquiditeiten genereren die de groep in staat stellen om haar groei-investeringen grotendeels te financieren. Zelfs tijdens de crisis van 2008-09 werden de investeringen niet teruggeschroefd. Maar ondanks de snelle groei van de elektronische schermen is het management erg voorzichtig gebleven en heeft het de in dit type van sector veel voorkomende overinvesteringen vermeden. Gelukkig maar, want de prijzen van lcd-schermen vertonen een dalende trend.

 

Asahi Glass formuleert duidelijke becijferde doelstellingen voor de korte (2012) en de langere termijn (2020). De groep gaat zich vooral op energiebesparend glas en op beeldschermen concentreren. In dit laatste domein profiteert ze van haar knowhow om zich op aanpalende markten (smartphones, tablet-computers …) te ontwikkelen. Tegen 2020 moeten de nieuwe producten 30 % van de omzet genereren.

Deel dit artikel