Analyse
Technologiebusiness: het kan verkeren… 6 jaar geleden - donderdag 1 september 2011

Wie in de technologiebusiness fortuin wil maken moet er rekening mee houden dat de kans op een “ongelukje” in de sector groter is dan elders.

Wie in de technologiebusiness fortuin wil maken, staat uiteraard aan het algemene marktrisico (economische conjunctuur, concurrentie …). Maar daarnaast is de kans op een “ongelukje” in de sector groter dan elders. Het risico dat hun product veroudert verplicht de technologiebedrijven om vooruit te lopen op de evolutie van de markt en op de toekomstige noden van de verbruikers. Ze moeten dus voortdurend nieuwe dingen uitvinden. En het moet snel gaan. Niet verwonderlijk dat ze soms de bal misslaan. Strategische fouten die hen zuur kunnen opbreken. In het bijzonder kleine, erg gespecialiseerde bedrijven zijn kwetsbaar. Wat niet wil zeggen dat de grote namen immuun zijn. Denken we maar aan fotoreus Kodak die bijna ten onder ging aan de komst van de digitale foto. Of aan Nokia, tot dan de onbetwiste gsm-koning. Sinds Apple in 2007 zijn iPhone op de markt bracht, krimpt het marktaandeel van de Finse groep voortdurend in. Het management heeft het belang van mobiele toepassingen bij de keuze van een smartphone verkeerd ingeschat en haar achterstand op dat vlak wordt steeds groter.

 

Dat sommigen slagen waar anderen mislukken, ligt dikwijls aan de visie van het management en/of aan de kwaliteit van de O&O-teams. Ook deze elementen verwerken we in onze evaluatie. Enerzijds door aan de bedrijven die een belangrijk technologische tegenslag riskeren, een risicograad van minstens 3 toe te kennen op een schaal van 5. Anderzijds door aan de bedrijven die een sterke strategische positie bekleden en/of een kwaliteitsvol management hebben een hogere groeivoet op lange termijn van het dividend toe te kennen. Zo rekenen we voor Apple op een hogere en voor Nokia op een lagere groeivoet dan het gemiddelde van de sector. Overigens brengt het vertrek van Steve Jobs als ceo van Apple deze voorsprong niet in gevaar.

 

Technologiebedrijven die slecht gepositioneerd zijn binnen hun sector of die een belangrijke technologische bocht gemist hebben, weren we daarom nog niet uit onze selectie. Dergelijke door de markt versmade aandelen kunnen zelfs een aantrekkelijke belegging zijn. Omgekeerd kopen we niet noodzakelijk goed gepositioneerde ondernemingen. Alles is een kwestie van evaluatie.

 

Deel dit artikel