Analyse
Roularta: advieswijziging 6 jaar geleden - vrijdag 23 september 2011

Het resultaat in het tweede kwartaal trappelde ter plaatse en de vrees voor een recessie dreigt de publiciteitsinkomsten aan te tasten.

Sinds ons verkoopadvies verloor het aandeel al ruim een derde van zijn waarde. Het is nu correct gewaardeerd. Niet meer verkopen.
HOUDEN.

De groei van begin 2011 is vertraagd. In het tweede kwartaal steeg de verkoop maar met 0,3 % meer, in de gedrukte media is er een daling van 2,2 %. Het derde kwartaal zal beter zijn dankzij meer publiciteit door de autosector (in het eerste semester was publiciteit goed voor 57 % van de inkomsten), maar de evolutie daarna is moeilijk te voorspellen. Gezien de economische verslechtering lijkt een nieuwe winstdaling onvermijdelijk (in het eerste semester al -5,8 %). In 2012 zal de groep garen spinnen bij de Franse presidentsverkiezingen (31 % omzet in Frankrijk) maar, in tegenstelling met andere bedrijven van de sector, terrein verliezen voor grote sportevenementen (voetbal, OS; geen rechten).

 

Sinds de crisis in 2008 kwam de verkoop er niet meer echt bovenop (-9,5 % in 2009, +0,6 % in 2010, +2,6 % in het eerste halfjaar 2011). De reclamevolumes zijn gestegen, maar de tarieven blijven onder druk. De winstheropleving was te danken aan kostenbesparingen. We verwachten niet dat de omzet en de winst spectaculair zal dalen, temeer omdat de tv-activiteiten (een derder van de reclame-inkomsten) hun rol als vluchtwaarde in moeilijke tijden al hebben bewezen.

Voor 2011 verwachten we een daling van de winst per aandeel met 7,8 % (tot 2,26 EUR), voor 2012 met 5,8 % (tot 2,13 EUR).

 

Koers op het moment van de analyse : 14,28 EUR

 

Roularta is een Belgische mediagroep, actief in de geschreven pers (De streekkrant, Trends, Knack…) en in audio/video (VTM, 2Be, Kanaal Z/Canal Z, Q-Music,…). Realiseert 2/3 van zijn omzet in België. Haalt 60 % van zijn omzet uit publiciteitsinkomsten.

 

 

Deel dit artikel