Analyse
Pernod Ricard: wolken aan de horizon? 6 jaar geleden - vrijdag 9 september 2011

De groep pakte met solide resultaten uit, maar dat mag ons niet uit het oog doen verliezen dat er problemen op komst zijn.

Het aandeel is duur.

VERKOPEN.

 

In het op 30 juni afgesloten boekjaar 2010-11 nam de omzet op vergelijkbare basis met 7 % toe en steeg de winst per aandeel met 10 %. In de groeilanden steeg de omzet met 17 % en de verkoop van de premiummerken (58 % van de omzet) nam met 10 % toe. De bedrijfsmarge kon op 25 % gehandhaafd worden. Dat zijn zeker goede resultaten, maar wij blijven voorzichtig. Wij vrezen dat de groep, die haar schuldenpositie tegen het einde van het lopende boekjaar tot een redelijk niveau zal afgebouwd hebben, zich weer aan met leningen gefinancierde overnames zal wagen. Vraag is of die strategie, die sinds een tiental jaren de motor is van de groei van de groep, nog even succesvol zal zijn (trage groei van de wereldeconomie, druk op de rentabiliteit …). Als de groep enkel op interne groei kan terugvallen, zal ze wellicht een kruis moeten maken over de sterke winstgroeicijfers van de laatste jaren (gemiddeld +12 % per aandeel in de periode 2000-2010) die deels te danken waren aan de schaalvoordelen die de overnames opleverden. Volgens ons houdt de koers onvoldoende rekening met deze problemen. En het huidige dividendrendement (2,5 % bruto) biedt weinig solaas. Voor 2011-12 en 2012-13 ramen wij de winst per aandeel op 4,45 en 4,60 EUR (3,98 EUR in 2010-11).

 

Koers op het moment van de analyse: 61,70 EUR

 

Na Diageo is Pernod Ricard de grootste wijn- en sterkedrankenproducent ter wereld (Chivas, Martell, Mumm…); de groep nam in 2005 zijn Britse concurrent Allied Domecq over en in 2008 het wodkamerk Absolut.

 

Deel dit artikel