Analyse
Opgelet met beursintroducties 6 jaar geleden - dinsdag 30 augustus 2011

Bedrijven die naar de beurs trekken organiseren "roadshows" om analisten en beleggers te overtuigen van hun potentieel. Voor beleggers een uitgelezen kans om informatie op te doen, maar misschien ook een gevaar...

Goednieuwsshow

Voor de top van zo'n bedrijf is de hoofdbedoeling uiteraard zoveel mogelijk geld op te halen, om de activiteit van hun bedrijf verder te ontwikkelen maar ook om de inbreng van de oprichters en historische aandeelhouders ten gelde te maken. Ze proberen de bruid dus zo aantrekkelijk mogelijk voor te stellen in de hoop het aandeel tegen een zo hoog mogelijke koers op de beurs te introduceren.
Soms stellen ze daarbij de vooruitzichten van hun bedrijf te rooskleurig voor en als de realiteit later minder schitterend blijkt, gaan ze op zoek naar een zondebok.

 

Van het bedrijf Pandora...

Pandora is een Deens bedrijf, nummer 3 wereldwijd in de juwelensector (na Cartier en Tiffany's). Het bedrijf was in 2010 in volle groei en had nood aan bijkomende middelen.

 

In oktober 2010 hadden de financiële markten het trauma van de crisis van 2008 min of meer verwerkt en achtte Pandora de tijd rijp om naar de beurs te trekken. Het kon toen ook mooie adelbrieven voorleggen: een omzetstijging van 93 % in 2010, een bedrijfsmarge van 36 % (excl. afschrijvingen) die wellicht nog zou aandikken tot 40 %, en een groot vertrouwen in de blijvende groei van de activiteit met een verwachte omzetstijging van 30 % voor 2011.

 

De beleggers keken dan ook welwillend tegen het bedrijf aan: het aandeel werd op de beurs gelanceerd tegen een koers van 210 Deense kroon, klom op zijn eerste beursdag ruim 20 % hoger en flirtte het volledige eerste kwartaal van 2011 met een koers van om en bij de 350 DKK.

 

... naar de doos van Pandora

Na afloop van het eerste kwartaal rezen de eerste vragen: het kwartaalresultaat was minder goed dan verwacht en het aandeel boerde 21 % achteruit, al kon het wel nog altijd op vrij veel bijval rekenen.

 

De ijskoude douche volgt in het 2de kwartaal. Gezien de stijging van de grondstoffenprijzen (edelmetalen) had Pandora geprobeerd zijn marges te beschermen en de prijsstijgingen maximaal doorgerekend in zijn verkoopprijzen. Gevolg: de klanten haakten af en het bedrijf moest zijn omzetgroeiprognose voor 2011 terugschroeven van 30 % naar 0 % en een zware herstructurering aankondigen. In één dag tuimelde de koers 65 % omlaag, tot 51 DKK.

De topman die de beursintroductie georkestreerd had, moest intussen opstappen. En zopas stelde de Deense toezichthouder een onderzoek in naar een bank die ten tijde van de beursgang van Pandora een rapport had gepubliceerd dat het bedrijf in een gunstig daglicht stelde, zonder er evenwel bij te vermelden dat ze zelf in het bedrijf had geïnvesteerd.

 

Blijf kritisch

Pandora is zonder twijfel een extreem geval, maar als belegger doet u er goed aan om de "goednieuwsshow" naar aanleiding van beursintroducties met een korrel zout te nemen en kritisch te blijven.

 

Waag u niet aan een gokje op een mogelijk nieuw "paradepaardje" vooraleer u over voldoende neutrale en onafhankelijke informatie beschikt, die u o.a. in dit magazine kunt vinden.

 

Deel dit artikel