Analyse
Omega Pharma: geen nieuws over delisting 6 jaar geleden - maandag 8 augustus 2011

De omzetgroei was in het eerste halfjaar iets flauwer dan verwacht en zal moeten aantrekken om de jaardoelstellingen te halen.

De koers zal garen spinnen bij de speculatie over een beursexit van Omega Pharma en bij de interesse die dat wellicht zal opwekken bij mogelijke overnemers.
Correct gewaardeerd aandeel.
HOUDEN.

 

De omzetstijging in het tweede kwartaal lag in het verlengde van die in het eerste. De prestaties vallen tegen in Zuid-Europa (economische crisis) en Rusland (organisationele problemen), in Noord-Europa botert het wel.

 

De omzet steeg in het eerste halfjaar met 7,3 % (met 3 % zonder overnames). De vijf strategische pijlers (54 % van de omzet) presteren conform onze verwachtingen (+13 %) en we behouden dan ook onze omzetgroeiverwachting voor 2011 op 8,6 %, wat iets meer is dan de 8,2 % die de groep zelf vooropstelt.

 

De marges zijn het voorbije semester zoals verwacht gedaald ten opzichte van het erg goede niveau van eind 2010. De oorzaak is o.a. te zoeken bij de zwakke omzetgroei in de meest rendabele landen, bij de zwakke situatie in Rusland en bij de zwakke euro.

 

Voor de tweede jaarhelft blijft Omega Pharma voorzichtig en er wordt gemikt op stabiele marges voor heel 2011. Door nieuwe herstructureringskosten verlagen wij van onze kant onze winstramingen voor 2011 van 3,65 naar 2,83 EUR per aandeel.

 

Over het eventueel van de beurs halen van het aandeel Omega Pharma lekte de laatste weken geen nieuwe informatie uit. Maar aangezien de groep eerder al aankondigde dat zo'n scenario bestudeerd werd (op basis van een prijs van 37 EUR per aandeel) en aangezien private-equitygroep Waterland (die genoemd wordt als overnemer van de aandelen Omega Pharma die in handen zijn van het publiek) eind juli een aanzienlijk bedrag ophaalde, zullen de exitgeruchten de koers hoe dan ook blijven ondersteunen.

 

Koers op het moment van de analyse: 31,65 EUR

 

Omega Pharma is een Belgisch bedrijf dat in meer dan 35 landen voorschriftvrije producten (OTC – over the counter) levert aan apotheken. De groep realiseert 87 % van haar omzet in Europa. De strategie berust op vijf pijlers: Derma, Luchtwegen, Parasieten, Klassiekers (zwangerschaptests, voedingsupplementen… ) en Multilokale producten. Ze verdeelt ook generische geneesmiddelen in België (20 % van de omzet).

 

Deel dit artikel