Analyse
Heineken: winstwaarschuwing 6 jaar geleden - vrijdag 26 augustus 2011

De Nederlandse brouwer publiceerde matige halfjaarresultaten en verlaagt zijn winstverwachtingen voor dit jaar.

Het aandeel blijft duur. 
Verkopen.

 

Matige halfjaarresultaten (interne omzetgroei van 3,3 % en winst per aandeel (excl. meerwaarde) +3,4 %) ondanks het warme weer in het voorjaar. Na nog twee tegenvallende zomermaanden waarschuwde Heineken dat de vooropgestelde jaarwinst er niet meer in zit. De strategie stoelt te veel op kostenbesparingen. De groep deed enkele verkeerde overnames die haar nu zuur opbreken: in West-Europa (45 % van de omzet) waar ze in 2007 de activiteiten van Scottish&Newcastle overnam, bleef de verhoopte groei uit en in Mexico waar ze in 2010 Femsa Cerveza overnam, verloor ze marktaandeel. Terwijl de stijging van de grondstoffenprijzen de marges onder druk zette, moest Heineken ook zijn marketingbudget optrekken. De premiumstrategie bleek minder lonend dan verwacht (gemiddelde stijging van de verkoopprijzen van slechts 1,1 %). De kostenbesparingen volstaan dan ook niet meer om de winst aan te zwengelen. De groep zegt dat ze nog wat tijd nodig heeft om te bewijzen dat haar aanpak de juiste is en om in de groeilanden (India) door te breken. De verhoging van het interimdividend (+15 %) lijkt ons onvoldoende om de aandeelhouders te paaien. We verlagen onze raming van de winst per aandeel voor 2011 van 2,40 naar 2,15 EUR en voor 2012 van 2,70 naar 2,40 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse : 32,30 EUR

 

De Nederlandse brouwer Heineken heeft zich na de overname van het Mexicaanse Femsa Cerveza naar de tweede plaats gehesen binnen zijn sector op wereldvlak. De voorbije jaren versterkte de groep zich in Europa en dan vooral in Oost-Europa en in Rusland.

 

Deel dit artikel