Analyse
Duidelijke vooruitgang bij Unilever 7 jaar geleden - maandag 8 augustus 2011

Het eerste semester is bemoedigend…

…maar we zien nog geen redenen om euforisch te worden.
Het aandeel blijft te duur.
VERKOPEN.

 

In het eerste halfjaar liet de groep een interne omzetgroei optekenen van 5,7 % en de winst per aandeel klom 2,8 % hoger (excl. uitzonderlijke elementen). Vooral in het tweede kwartaal was er een duidelijke verbetering: Unilever slaagde erin om zowel zijn verkoopprijzen fors op te trekken (+5,1 %) als zijn verkochte volumes (+1,9 %) te laten stijgen, wat zich vertaalde in een sterker dan verwachte omzetgroei (+7,1 %). De prestaties in West-Europa springen in het oog, waar ondanks de moeilijke context de verkochte volumes in het tweede kwartaal 2,9 % hoger klommen en de omzet 4,8 % hoger afklokte. Dat geeft toch iets meer vertrouwen in de haalbaarheid van de doelstellingen.

 

De stijging van de verkoopprijzen was weliswaar een noodzaak (door de stijging van de grondstoffenprijzen) maar de volumes houden goed stand en ook de bedrijfsmarge daalde slechts 0,2 % op vergelijkbare basis, wat minder is dan verwacht. Dit wijst op een verbeterde competitiviteit. De innovatie-inspanningen werpen meer vruchten af dan we hadden gedacht: de producten die de voorbije 2 jaar gelanceerd werden, zijn goed voor 30 % van de omzet.

 

Minder goed nieuws is dat de rentabiliteit in de groeilanden en ook die van de divisie onderhoudsproducten gevoelig achteruitboert.

 

Maar alles bij mekaar dus toch vooral goed nieuws en we verhogen onze winstramingen voor 2011 van 1,40 naar 1,50 EUR en voor 2012 van 1,45 EUR naar 1,60 EUR. De strijd is evenwel nog lang niet gewonnen en Unilever zal hard moeten blijven zwoegen.

 

Koers op het moment van de analyse: 22,82 EUR

 

Unilever is een Brits-Nederlandse groep actief in voeding, verzorgings- en onderhoudsproducten. Bekende merken zijn o.a. Knorr, Becel, Dove…

 

Deel dit artikel