Analyse
Autosector: opgelet voor de terugslag 6 jaar geleden - dinsdag 2 augustus 2011

Terwijl de beursindexen bergaf gaan, staat de Europese autosector hoger dan in het begin van het jaar.

Terwijl het met de Stoxx Europe 600, de index van de 600 grootste Europese beurskapitalisaties, gestaag bergaf gaat, staat de Europese autosector (constructeurs en toeleveranciers) 12 % hoger dan in het begin van het jaar. Een opmerkelijke prestatie na de forse klim in 2010. Bovendien zou men verwachten dat het gebrek aan onderdelen als gevolg van de ramp in Japan en de stijging van de grondstoffenprijzen (staal, aluminium, petroleum) de sector een toontje lager zou doen zingen. Niet dus. Hoewel de Europese markt krimpt, lijken de constructeurs van het oude continent dit jaar qua aantal verkochte voertuigen op weg naar een nieuw record.

 

De verleiding lijkt groot om op de kar te springen. De toekomst oogt immers veelbelovend, vooral in de nieuwe economieën. Of toch niet? De financiële directeur van BMW had het recent over de ontwikkeling van de Europese constructeurs in de groeilanden, met name in China, en liet daarbij waarschuwende woorden horen. Voorlopig hebben de westerse constructeurs de wind in de zeilen in China dat in enkele jaren tijd de grootste afzetmarkt van Volkswagen en van General Motors is geworden. En BMW en Mercedes-Benz realiseren er 40 % van hun bedrijfsresultaat.

 

Die afhankelijkheid riskeert zich echter op een dag tegen hen te keren. En die dag kan sneller aanbreken dan we denken. Zo is het groeiritme van de Chinese automarkt sinds enkele maanden aan het vertragen. Op zich is dat geen onoverkomelijk probleem. De fundamentele trend blijft immers positief. Het gevaar zal eerder uit reglementaire hoek komen. De Chinese overheid heeft immers de vaste wil om op termijn nationale kampioenen te creëren. Buitenlandse bedrijven zullen dan ipso facto een kleiner deel van de koek krijgen. Misschien zullen ze op een dag hetzelfde meemaken als de Amerikaanse autoproducenten Chrysler en Ford die in het naoorlogse Europa nooit vaste voet aan de grond kregen.

 

Gezien hun zwakke winstgroeivooruitzichten en hun onvermogen om een hoog rentabiliteitspeil vast te houden lijken de aandelen van de meeste autoconstructeurs ons duur. Enkel het aandeel Peugeot is goedkoop en dus koopwaardig.

Deel dit artikel