Analyse
Activiteitsgraad bij AB InBev blijft schraal 7 jaar geleden - vrijdag 12 augustus 2011

De evolutie van de activiteiten is niet echt geruststellend. De verkochte volumes blijven zwak en de situatie in de VS is moeilijk.

Het winstgroeipotentieel is onvoldoende om u dit aandeel aan te bevelen.
Ook na de recente koersdaling blijft het aandeel o.i. duur.
VERKOPEN.

De verkochte volumes van AB InBev blijven matig. De gunstige evolutie in Azië-Pacific, waar de groep niet zo sterk aanwezig is, kan de zwakkere prestaties in Noord-Amerika, Europa en zelfs Brazilië niet verdoezelen. De oorzaak mag misschien deels te zoeken zijn bij slechte weersomstandigheden en het gebrek aan grote sportevenementen (zoals het WK voetbal in 2010), dat verklaart toch niet alles. Zo ontgoochelt de opwaarderingsstrategie van het gamma, met name in de VS, waar o.a. de hoge werkloosheid roet in het eten strooit.
In het tweede kwartaal bedroeg de interne volumegroei slechts 0,3 % en de interne omzetgroei 3,7 %. De winst per aandeel klom wel 8,8 % hoger (tot 0,62 EUR), ondanks de zwakke dollar en vooral met dank aan kostenbesparingen en belastingbesparingen.

We maken ons zorgen over de verdere evolutie van de situatie. De aanslepende crisis dreigt te wegen op het café- en restaurantbezoek (waar de verkoop rendabeler is dan in de winkels) en bijgevolg de strijd om marktaandeel nog aan te scherpen. Het is de ambitie van de groep om van Budweiser een wereldmerk te maken naar het voorbeeld van Coca-Cola, wat op zich een verleidelijk idee is, maar wel grote en dure marketinginspanningen zal vergen.
Al die elementen, samen met de structurele daling van de bierconsumptie in het westen, zullen wegen op de marges en wat knagen aan de rentabiliteitseffecten die voortvloeien uit de omvang van de groep (krachtig distributienet, sterke onderhandelingspositie grondstoffen, enz.). Daarnaast moet AB InBev werk blijven maken van schuldafbouw en tot slot worden ook de mogelijkheden voor overnames steeds minder talrijk, terwijl het net die overnames zijn die het mogelijk maken om echt terreinwinst te boeken op het vlak van kostenbesparingen (één van de succesrecepten van de groep in het verleden).

We handhaven onze winstramingen voor het aandeel op 2,65 EUR voor 2011 en op 2,95 EUR voor 2012.


Koers op het moment van de analyse: 35 EUR


AB InBev, in 2008 ontstaan door de overname van het Amerikaanse Anheuser-Busch door het Belgisch-Braziliaanse InBev is met een marktaandeel van 25 % de grootste brouwerijgroep ter wereld. Bekende merken zijn o.m. Stella Artois, Jupiler, Budweiser, Beck’s, Brahma…

Deel dit artikel