Analyse
Vanaf nu volgen we het aandeel Deutsche Lufthansa 6 jaar geleden - maandag 18 juli 2011

In een sector die het door diverse factoren erg lastig heeft, trekt de luchtvaartmaatschappij goed haar streng.

De koersdaling van 12 % sinds begin dit jaar lijkt ons overdreven.
Goedkoop aandeel.
KOPEN.

Turbulentie

De beurskoersen van de meeste luchtvaartmaatschappijen kunnen op het eerste gezicht ondergewaardeerd lijken, maar dat klopt niet, want de sector heeft af te rekenen met heel wat turbulentie.

 

De verliezen in de luchtvaartsector sinds 2001 lopen op tot 30 miljard dollar. Slecht drie van de tien jaar was de sector in zijn geheel rendabel. Dat heeft te maken met de economische crisissen van 2002-03 en 2008-09 en met allerlei andere gebeurtenissen zoals de herhaalde sociale onrust, de terreuraanslagen van 2001, de aswolk van 2010 en uiteraard ook de olieprijsstijging (brandstof maakt momenteel gemiddeld 27 % uit van de bedrijfskosten van de luchtvaartmaatschappijen).

 

Recent pakte IATA, de internationale vereniging van het luchtvaartverkeer, voor 2011 uit met een forse neerwaartse winstherziening voor de sector. De oorzaken zijn opnieuw de fors gestegen energieprijzen, maar ook de aardbeving in Japan en de politieke spanning in veel Arabische landen.

 

Om succesvol te zijn in zo’n broze sector zijn een strikte discipline en een hoge weerstand vereist en Lufthansa is één van de weinig maatschappijen die daarop prat kunnen gaan.

Globale speler

Deutsche Lufthansa is met meer dan 100 000 werknemers één van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Ze realiseert 74 % van haar omzet in personenvervoer: in 2010 had ze meer dan 90 miljoen passagiers. Tot de groep behoren ook Austrian Airlines, SWISS, British Midland en Germanwings. Voorts heeft Lufthansa participaties in Brussels Airlines, JetBlue en SunExpress. De groep is ook actief in logistiek (10 % van de omzet), onderhoud en herstel van vliegtuigen (9 %), restauratie (6 %) en informaticadiensten (1 %).

 

Lonende strategie

Lufthansa wil haar marktleiderspositie in Europa versterken via overnames (Austrian Airlines en British Midland) en via partnerakkoorden om samen vluchten te organiseren (Star Alliance). Het doel is om zoveel mogelijk passagiers vanuit de hubs (als knooppunt dienende luchthavens), met name vanuit Frankfurt als voornaamste draaischijf, te laten doorreizen op intercontinentale vluchten en zo de vruchten te plukken van de toename van de langeafstandsvluchten, al ondervindt de groep op dit vlak wel sterkere concurrentie van maatschappijen uit de Golfstaten. Dit is allemaal gericht op het rentabiliseren van de vlootcapaciteit. De bezettingsgraad van 80 % is dan ook één van de beste van de hele sector.

 

Ook de diversificatie met onder meer ook restauratie, onderhoud en cargo is een strategische keuze.

 

Zo boekt Lufthansa een min of meer stabiele winst, terwijl de sector in zijn geheel het hard te verduren krijgt. In 2009, een crisisjaar zonder voorgaande, was Lufthansa een van de weinige luchtvaartmaatschappijen die een bedrijfswinst kon boeken. Tussen 2001 en 2010 boekte ze slechts in drie jaar verlies, terwijl de sector in zijn geheel in die periode slechts drie keer winst boekte. Dat is een heus exploot, temeer omdat de afschrijvingskosten van de vloot beduidend hoger liggen dan het sectorgemiddelde: Lufthansa schrijft haar toestellen in 12 jaar af, terwijl concurrenten de afschrijving over 25 jaar spreiden en dus zo de jaarlijkse kosten beperken.

Instappen!

Ook op de beurs bleven de sterke prestaties en de goede financiële gezondheid van Lufthansa niet onopgemerkt. Het aandeel levert een flink wat hogere return op dan de wereldwijde luchtvaartsector. Toch zijn de winstverwachtingen volgens ons nog niet in de koersen verrekend. Interne expansie door de verdere ontwikkeling van de langeafstandsvluchten zal immers voor aanhoudende winstgroei zorgen, net als de modernisering van de vloot (lager kerosineverbruik) en de synergieën die voortvloeien uit de overnames van Austrian Airlines en British Midland.

We verwachten de komende twee jaar een hogere bedrijfswinst dan het record van 2008 (1,38 miljard euro). Dat moet de koers omhoog stuwen en de uitkering van een dividend mogelijk maken (Lufthansa mikt op een pay-out van 30 à 40 % van de bedrijfswinst of een dividend van 0,70 EUR bruto voor het boekjaar 2011). Voor 2011, 2012 en 2013 tippen we respectievelijk op een winst per aandeel van 1,45 EUR 1,75 EUR en 2,00 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse : 14,20 EUR

 

 

Deel dit artikel