Analyse
TomTom: even de weg kwijt? 6 jaar geleden - vrijdag 8 juli 2011

De bekende Nederlandse gps-bouwer TomTom heeft dit jaar al twee resultaatswaarschuwingen gelanceerd en bij de laatste dook de koers 27 % lager! O.i. gaat het niet zozeer om een overdreven reactie van de beleggers maar schort er wel degelijk iets.

 

Marktvertraging
De markt voor "zuivere" gps-toestellen of PND's (Portable Navigation Devices, goed voor 60 % van de omzet van TomTom) lijdt steeds meer onder de concurrentie van smartphones allerhande die ook (al dan niet betalend) gps-technologie aan boord hebben. De verkoop van PND's is dan ook in vrije val: dit jaar verwacht men een daling van 10 % in Europa en van 30 % in Noord-Amerika. De omzet van TomTom zal naar verwachting 18 % verliezen en de winst 50 %.

 

Nieuwe groeipistes?
Om dat inkomstenverlies te compenseren moet TomTom zijn strategie bijsturen en op zoek gaan naar nieuwe groeipistes. Zo sloot de groep al partnerships af met autoconstructeurs (Renault, Mazda) om meteen gps-toestellen in te bouwen in de voertuigen, maar dat alleen is onvoldoende.

 

TomTom probeert het bloeden ook te stelpen via bijkomende diensten met een hogere toegevoegde waarde (verkeersinfo, weerberichten, flitspaalverklikkers, enz.) maar de consumenten die nog PND's kopen, zijn meestal erg prijsbewust en focussen zich op de onderste regionen van het gamma.

 

Kroniek van een aangekondigde dood?
Hoewel de PND-markt nog verder zal krimpen, hoeft het zeker niet tot een complete ondergang te komen. TomTom kan mee profiteren van de smartphone-opmars en biedt nu bijvoorbeeld al applicaties aan voor de iPhone die op een zekere bijval kunnen rekenen (o.a. doordat TomTom over uitstekend kaartmateriaal beschikt na de overname van Tele Atlas in 2008). Toch valt het te vrezen dat de rentabiliteit de komende jaren fors zal dalen.

 

Rekening houdend met de onzekere toekomst van de activiteit lijkt de koersdaling ons gerechtvaardigd.
Het aandeel is correct gewaardeerd.
Houden. Niet kopen.

Deel dit artikel