Analyse
Technologie: geef ons maar de oudjes 6 jaar geleden - woensdag 27 juli 2011

Een decennium na de implosie van de internetzeepbel bouwt de beurs een feestje rond jonge cybergoden genaamd Facebook, Zynga, Twitter, LinkedIn en Groupon. Sommigen beweren dat de sector sinds de eeuwwende rijper is geworden. Terecht?

De belegger moet goed bij de les blijven en zich afvragen wat op termijn de werkelijke winstvooruitzichten van deze jonge leeuwen zijn. De mediahype rond deze nieuwe technologische snufjes die grotendeels te maken heeft met het feit dat ze gratis zijn, is volgens ons een teken van hun kwetsbaarheid: het internet vindt snel een nieuw en beter idee. Een tweede essentiële vraag is of de prijs die op de beurs betaald wordt verantwoord is. Het professionele sociale netwerk LinkedIn heeft bijvoorbeeld een beurskapitalisatie van 10 miljard dollar of meer dan 200 keer de voor 2012 verwachte winst! En dat het goed verkeerd kan gaan bewijst MySpace: in juni laatstleden werd dit bij jongeren geliefde sociale netwerk verkocht voor 25 miljoen dollar, terwijl Rupert Murdoch er in 2005, voordat het ten onder ging aan de concurrentie van Facebook, 580 miljoen voor neertelde.

 

Voor andere Amerikaanse informaticabedrijven hebben de beleggers heel wat minder geld over, terwijl die nochtans bewezen hebben dat hun businessmodel geld in het laatje brengt. Hun groeivooruitzichten ogen misschien minder spectaculair, maar zijn o zo veel realistischer. Wij zijn ervan overtuigd dat de Amerikaanse economie er geleidelijk bovenop zal komen en dat vaste technologiewaarden zoals Intel, Triquint Semiconductor, IBM, Texas Instruments, CSC of Cisco Systems daar garen zullen bij spinnen (binnen onze selectie zijn enkel Apple en Google te duur). De onderwaardering van de dollar kan uw belegging extra glans geven.

 

Deel dit artikel