Analyse
Dia: een Spaanse Aldi 6 jaar geleden - donderdag 14 juli 2011

Sinds kort hebben de aandeelhouders van Carrefour er een aandeel bij: Dia. De discounter noteert aan de beurs van Madrid maar is ondanks de lage prijzen die het zelf hanteert allesbehalve een koopje.

 

We vinden het aandeel te duur gewaardeerd.
VERKOPEN.

 

Nummer drie in hard discount
Met bijna 10 miljard omzet in 2010 is Dia de derde grootste hard discounter in de wereld en zelfs nummer 1 in de opkomende landen. De groep werd in 1979 in Spanje opgericht en in 2 000 ingelijfd door het Franse Carrefour. Dia is nu met zowat 6 400 winkels (deels onder franchise en in Frankrijk onder de naam Ed) en met twee winkelformules actief in 7 landen: Spanje, Portugal, Frankrijk, Brazilië, Argentinië, Turkije en China.

 

Strategie en doelstellingen
Dia, dat steunt op een kostenefficiënte en goed geoliede logistieke organisatie (volledig geïntegreerd), een performant informaticasysteem en een belangrijk en groeiend aandeel van zijn eigen huismerken, wil zijn leiderschapspositie verder uitbouwen, vooral via een snellere expansie in de groeilanden. Er wordt ook uitgekeken naar nieuwe beloftevolle regio's of landen. Daarnaast wil de groep ook meer focussen op verse producten en haar getrouwheidsprogramma voort uitbreiden. Voor de komende drie jaar rekent ze alvast op een omzetstijging van gemiddeld 7 % per jaar. Tegen eind 2013 mikt de groep op 8 000 winkels (waarvan 40 % onder franchise tegenover 32 % eind 2010) en moeten de opkomende markten 30 % van de omzet (nu 22 %) genereren. Wij rekenen op een winst per aandeel van 0,13 EUR in 2011 en van 0,20 EUR in 2012.

 

Geen koopje
Dia mag dan wel actief zijn in een interessante en groeiende niche en kunnen profiteren van gunstige demografische (groeiende populatie vooral in steden en opkomende markten) en socio-economische ontwikkelingen (consumenten worden steeds gevoeliger voor een goede prijskwaliteitsverhouding), toch lopen we niet echt warm voor het aandeel. De groep heeft immers ook nogal wat schulden, terwijl de rendabiliteit in vergelijking met sommige van zijn sectorgenoten ook niet echt denderend te noemen is.

Deel dit artikel