Analyse
Beursintroducties: waarom mislukken ze? 6 jaar geleden - woensdag 13 juli 2011

De voorbije maanden zijn verschillende beursintroducties afgeblazen. Er was te weinig interesse waardoor de aandelen niet geplaatst konden worden. Waarom?

Aftocht blazen

We schreven onlangs dat de beursintroductie van het vastgoedcertificaat Médiacité interessant was en dat u mocht intekenen. Het was de eerste beursintroductie op Euronext Brussel in meer dan anderhalf jaar. Maar net als begin 2010 met het chemiebedrijf Taminco diende de hele procedure te worden afgeblazen. De begeleidende banken kregen de effecten ondanks vrij veel reclame niet volledig geplaatst bij gebrek aan interesse. Een pittere pil voor de betrokken bedrijven: de verhoopte kapitaalronde komt er niet terwijl de rekening voor de hele procedure wel moet worden opgehoest. Ook in de rest van Europa gingen enkele beursintroducties de mist in. In Frankrijk werd de producent van glascontainers en spinoff van Saint-Gobain, Verralia stopgezet. Slechts 90 % van de aangeboden aandelen kon worden geplaatst. Het Nederlandse Agendia, een producent van borstkankertesten, was hetzelfde lot beschoren.

Timing

Het lijkt er op dat de risicobereidheid bij beleggers na de financiële crisis nog steeds niet volledig is hersteld. De enige beursintroducties die de voorbije maanden slaagden, zijn gekende namen zoals de Zwitserse grondstoffengroep Glencore of groepen actief in de terug hippe internetsector zoals LinkedIn.

 

Ook de timing speelt een zeer belangrijke rol aangezien de hele procedure slechts enkele weken in beslag neemt. In een opwaartse beurstrend en een positieve nieuwsstroom is de kans groter dat de beursintroductie slaagt. Maar van zodra de beurzen het moeilijk krijgen en slechts nieuws de krantenkoppen domineer, kruipen beleggers massaal terug in hun schulp. Dat is precies waar de recente beursintroducties mee te kampen kregen. De beurzen brokkelden dag na dag af terwijl een ‘oplossing’ voor Griekenland verder weg bleef dan ooit. Beleggers hadden geen zin om in nieuwe en minder bekende verhalen te stappen.

Bedrijfsspecifiek

Maar er is meer. Beleggers vallen ook over bedrijfsspecifieke elementen. Bij Médiacité bijvoorbeeld was de grote lening bij KBC die binnenkort moet worden afgelost voor sommige beleggers een struikelblok. Een bedrijf met schulden doet nog altijd veel alarmbelletjes rinkelen. We vonden echter dat het schuldniveau beheersbaar was en raadden het certificaat aan. Bij Verralia kwam tijdens de procedure een concurrent met een winstwaarschuwing, verschillende potentiële beleggers haakten dan ook af. En dan Agendia, dit bedrijf heeft zijn sector tegen. De biotechsector ligt momenteel niet goed in de markt nadat recent verschillende biotechbedrijven in de problemen zijn gekomen omdat potentiële geneesmiddelen niet door de klinische studies raakten.

 

De prijszetting van de beursintroductie kan ook een struikelblok vormen. Het gebeurt vaak dat de verkopers van aandelen bij een introductie zoals oprichters, investeerders van het eerste uur… het onderste uit de kan willen en de prijs of de prijsvork van de aandelen te hoog plaatsen.

Spijtig

Een spijtige zaak dat al die beursintroducties mislukken. Aan de ene kant zien (beloftevolle) bedrijven een deur om kapitaal op te halen gesloten worden. Aan de andere kant kunnen de beurzen, zeker in Brussel, vers bloed gebruiken. De voorbije jaren zijn heel wat bedrijven overgenomen of via een andere manier van de beurs verdwenen maar niet vervangen door nieuwelingen. Het aanbod voor beleggers neemt af terwijl de interesse, die via een beursintroductie zeker kan worden opgewekt, niet toeneemt.

 

Deel dit artikel