Analyse
Transcom: advieswijziging 6 jaar geleden - vrijdag 24 juni 2011

Het management heeft zijn krediet verloren.

VERKOPEN.

 

In januari laatstleden gokten wij erop dat Transcom is staat zou zijn om zijn marges te verbeteren en om een eventuele vertraging van de westerse economieën het hoofd te bieden. De winstwaarschuwing voor 2011 die de groep zopas deed, is een streep door onze rekening. De omzetdaling in Noord-Amerika waar het economische herstel tegenvalt en de hardnekkige futloosheid van haar andere afzetmarkten, hebben de groep verplicht om haar ambities gevoelig terug te schroeven. Het management mikt nu tegen 2013 op een bedrijfsmarge van 6 %, tegen 4,4 % in 2010 en … -1 % in 2011. Ooit lag die op 7 %, maar dat was in de geluksjaren. 6 % lijkt ons dan ook (te) hoog gegrepen voor een groep die er niet in slaagt haar marges op peil te houden.

 

Als de situatie niet verbetert, zou Transcom financieringsproblemen kunnen krijgen en een kapitaalverhoging moeten doorvoeren die op de koers zou wegen.

 

Het aandeel zit overigens in een vrije val, maar dat wil niet zeggen dat het goedkoop is. Integendeel, in het licht van onze nieuwe prognoses – wij rekenen nu op een verlies van 3,4 SEK per aandeel voor 2011 (+1,9 SEK voordien) en op een winst van 2,3 SEK per aandeel voor 2012 (3,2 SEK voordien) – is het aandeel zelfs duur.

 

We zijn ons vertrouwen in het management kwijt en we zien de koers niet snel herstellen. In die omstandigheden verkoopt u betere, zelfs al is het met verlies (-40 % sinds 24 januari 2011).

 

Koers op het moment van de analyse: 13,15 SEK

 

Transcom is de Zweedse specialist inzake klantenservice. De groep haalt 86 % van haar omzet uit de uitbesteding van klantendiensten. Het bedrijf beheert de klantenportefeuille van bedrijven via 75 callcenters in 30 landen: werving van nieuwe klanten (telemarketing), verbeteren van de klantenbinding, hot lines… De groep levert ook juridische diensten, marktonderzoeken en vertalingen. Haar belangrijkste klanten komen uit de telecomsector (63 % van de inkomsten) met grote namen als Vodafone, Orange, BT… en uit de financiële wereld (15 %) met o.m. Santander, American Express, HSBC…

 

Deel dit artikel