Analyse
Diageo: de groei versnelt 7 jaar geleden - maandag 6 juni 2011

De groei in het derde kwartaal stelt ons gerust over het vermogen van de Britse sterkedrankenspecialist om zijn rentabiliteitsdoelstellingen te bereiken.

Het aandeel is correct gewaardeerd. 
Houden.


De Britse groep blijft goede resultaten neerzetten. In het derde kwartaal van het lopende boekjaar (einde 30/06) bedroeg de omzetgroei niet minder dan 7 % (gelijkblijvende groepsstructuur), terwijl er in die periode geen enkele belangrijke feestdag viel waarbij er traditioneel veel geestrijke dranken vloeien. Dat wijst op het degelijke karakter van de prestaties. Die groei ligt niet alleen hoger dan in de twee voorgaande kwartalen, (respectievelijk 5 en 3 %), maar de groep doet ook beter dan haar dichtste concurrent Pernod Ricard die zijn omzet in diezelfde periode met 5 % zag toenemen (exclusief overnames en verkochte activa). Diageo dankt dit mooie resultaat hoofdzakelijk aan het feit dat de Amerikaanse markt voor alcoholische dranken, de grootste ter wereld waar de groep met een marktaandeel van 30 % (in volume) de nummer 1 is, opnieuw aantrekt. Diageo mikt echter ook op de opkomende landen om de groei te stimuleren en het gebrek aan dynamisme van de Europese markt te compenseren.

 

Een strategie die vruchten moet afwerpen en de winst de komende jaren moet aanzwengelen. We laten onze ramingen van de winst per aandeel ongewijzigd op 75 pence voor 2010-11 en 79 pence voor 2011-12.

 

Koers op het moment van de analyse : 1282,00 pence

 

Diageo is de grootste producent ter wereld van sterkedranken, met meer dan 150 merken, waaronder de wodka Smirnoff, de whisky’s J&B en Johnnie Walker, het bier Guinness, de likeur Bailey's, de rum Captain Morgan. De groep is aanwezig in 180 landen en stelt meer dan 23 000 mensen te werk. Haar belangrijkste klanten zijn de grote distributiegroepen Walmart, Tesco, Metro, Carrefour…


Deel dit artikel