Analyse
Colruyt: haalt eigen winstprognose niet 7 jaar geleden - dinsdag 28 juni 2011

Er stond nog groei op het rapport en er werd marktaandeel gewonnen, maar de jaarcijfers 2010-11 stelden teleur.

Ook dit boekjaar blijft moeilijk. Het aandeel blijft ook na de koersafstraffing duur.
VERKOPEN.

 

In het op 31 maart afgesloten boekjaar realiseerde de groep 7,8 % meer omzet (+6,4 % in de Colruyt-winkels zelf) en 2,5% meer winst (2,14 EUR p.a.). Het dividend wordt met 2,7% opgetrokken tot 0,69 EUR netto. De verkoop lag nog min of meer in de lijn van de verwachtingen maar de winst bleef ruim onder de eigen traditioneel erg voorzichtige ramingen. Colruyt voelt dat de consument steeds meer op de kleintjes let maar heeft het vooral moeilijk om de stijgende kosten het hoofd te bieden. Zo kampt de groep naast hogere energieuitgaven ook met stijgende loonkosten, enerzijds door de indexering, anderzijds door uitbreidingsinvesteringen (die ook de afschrijvingslasten verhogen). Colruyt, dat trouw het principe van de laagste prijzen voor merkproducten hanteert, kan de hogere leveranciersprijzen niet zomaar aan de klanten doorrekenen. Dat alles weegt op de winstmarges (die wel de hoogste in de sector blijven). Sinds het dieptepunt in het consumentenklimaat begin 2011 is er wel wat verbetering, maar niet veel. Toch blijft de groep stevig in expansie investeren. We schroeven onze winstramingen terug van 2,41 naar 2,24 EUR per aandeel voor 2011-12 en van 2,62 naar 2,45 EUR voor 2012-13.

 

Koers op het moment van de analyse: 33,35 EUR

 

Colruyt is de grootste voedingsdistributeur van België (discounts, buurtwinkels, groothandel + speelgoed, baby- en seizoensartikelen) die ook actief is in Frankrijk (winkels, groothandel en foodservice).

 

Deel dit artikel